Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Korean-speaking children’s constructional knowledge about a transitive event: Corpus analysis and Bayesian modelling

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73614142" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73614142 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-child-language/article/abs/koreanspeaking-childrens-constructional-knowledge-about-a-transitive-event-corpus-analysis-and-bayesian-modelling/FB2AF980378141D61354DCCC553FB135" target="_blank" >https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-child-language/article/abs/koreanspeaking-childrens-constructional-knowledge-about-a-transitive-event-corpus-analysis-and-bayesian-modelling/FB2AF980378141D61354DCCC553FB135</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1017/S030500092100088X" target="_blank" >10.1017/S030500092100088X</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Korean-speaking children’s constructional knowledge about a transitive event: Corpus analysis and Bayesian modelling

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We investigate Korean-speaking children’s knowledge about clause-level constructions involving a transitive event – active transitive and suffixal passive – through corpus analysis and Bayesian modelling. The analysis of Korean caregiver input and children’s production in CHILDES revealed that the rates of constructional patterns produced by the children mirrored those uttered by the caregivers to a considerable degree and that the caregivers’ use of case-marking was skewed towards single form-function pairings (despite the multiple form-function associations that the markers manifest). Based on these characteristics, we modelled a Bayesian learner by employing construction-based input (without considering lexical information). This simulation revealed the dominance of several constructional patterns, occupying most of the input, and their inhibitory effects on the development of the other patterns. Our findings illuminate how children shape clause-level constructional knowledge in Korean, an understudied language for this topic, as a function of input properties and domain-general learning capacities, appealing to the usage-based constructionist approach.

  • Název v anglickém jazyce

    Korean-speaking children’s constructional knowledge about a transitive event: Corpus analysis and Bayesian modelling

  • Popis výsledku anglicky

    We investigate Korean-speaking children’s knowledge about clause-level constructions involving a transitive event – active transitive and suffixal passive – through corpus analysis and Bayesian modelling. The analysis of Korean caregiver input and children’s production in CHILDES revealed that the rates of constructional patterns produced by the children mirrored those uttered by the caregivers to a considerable degree and that the caregivers’ use of case-marking was skewed towards single form-function pairings (despite the multiple form-function associations that the markers manifest). Based on these characteristics, we modelled a Bayesian learner by employing construction-based input (without considering lexical information). This simulation revealed the dominance of several constructional patterns, occupying most of the input, and their inhibitory effects on the development of the other patterns. Our findings illuminate how children shape clause-level constructional knowledge in Korean, an understudied language for this topic, as a function of input properties and domain-general learning capacities, appealing to the usage-based constructionist approach.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    JOURNAL OF CHILD LANGUAGE

  • ISSN

    0305-0009

  • e-ISSN

    1469-7602

  • Svazek periodika

    50

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    311-337

  • Kód UT WoS článku

    000763862500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85125771415