Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Komu má sloužit lokální politika bydlení?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73614172" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73614172 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333194059" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333194059</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Komu má sloužit lokální politika bydlení?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Česká republika patřila k nemnoha zemím, které po roce 1989 nešly cestou rychlé privatizace bytů ve vlastnictví státu, ale svěřily rozhodování o bytovém fondu do rukou představitelů obnovené místní samosprávy. Každá radnice tak od devadesátých let rozhoduje o tom, kdy, komu a za jakých podmínek byty v obecním vlastnictví prodá či pronajme. Generace mladých dospělých v současnosti nemůže počítat se snadným ziskem městského bytu do osobního vlastnictví. Ve čtyřech vybraných městech bylo s pomocí kvantitativních a kvalitativních metod analyzováno šedesát volebních programů politických stran a hnutí a osm programových prohlášení radničních koalic. Sledovaán byl nejen rozsah, který tematika bydlení v programech zaujímá, ale také to, jak a v jakých souvislostech se v programech o bydlení píše. Zjištění a interpretace obohatily tematicky relevantní dokumenty a rozhovory s místními politiky. Volební programy i programová prohlášení radničních koalic vzešlých z komunálních voleb 2018 věnují bydlení podstatně větší pozornost, než tomu bylo v předchozím volebním období. Propracovanější politiky bydlení však strany předkládají až v době, kdy se města o manévrovací prostor připravila rozsáhlou privatizací. Přesto je stále viditelný efekt průběhu a rozsahu privatizace. Pro politické soupeření i různorodé lokální politiky bydlení zůstává nejvíce prostoru tam, kde i po privatizaci města vlastní podstatnou část bytového fondu. V roce 2018 se zájmu lokálních politiků netěšily jen v roce 2014 zmíňované skupiny seniorů, mladých (rodin) a osob v obtížné zdravotní či sociální situaci. Objevil se nový narativ a s ním i řada dalších cílových skupin obecní bytové politiky. Z pohledu mladých dospělých se soutěž o pozornost bytové politiky v roce 2018 vyostřila. Ve volebních programech ubylo zmínek o startovacím bydlení. Podobně jako volební programy se i reálná nabídka městských bytů otevírá spíše mladým rodinám než mladým lidem obecně, a dále vybraným skupinám, které mají městům co nabídnout.

  • Název v anglickém jazyce

    Whom should local housing policy serve?

  • Popis výsledku anglicky

    After 1989, the Czech Republic was one of the few countries that did not follow the path of rapid privatisation of state-owned flats, but entrusted the decision-making on housing stock to the representatives of the renewed local self-government. Thus, since the 1990s, each local authority has decided when, to whom and under what conditions it will sell or lease municipally owned flats. Today, the generation of young adults cannot easily count on getting a council flat in private ownership. In the four selected cities, sixty election programmes of political parties and movements and eight programme statements of town hall coalitions were analysed using quantitative and qualitative methods. Not only was the extent to which the topic of housing is covered in the programmes monitored, but also how and in what context housing is mentioned in the programmes. Findings and interpretations were enriched by thematically relevant documents and interviews with local politicians. The electoral programmes and programme statements of the council coalitions emerging from the 2018 local elections pay considerably more attention to housing than was the case in previous elections. However, more sophisticated housing policies are only being put forward by parties at a time when cities have been deprived of room for manoeuvre by large-scale privatisation. Yet the effect of the process and scale of privatisation is still visible. The most room for political competition and diverse local housing policies remains where cities still own a substantial part of the housing stock after privatisation. In 2018, it was not only the groups of seniors, young people (families) and people in difficult health or social situations mentioned in 2014 that were of interest to local politicians. A new narrative has emerged and with it a number of other target groups of municipal housing policy. From the perspective of young adults, the competition for housing policy attention has intensified in 2018. There were fewer mentions of starter housing in election manifestos. Similar to the election programmes, the actual supply of municipal housing is opening up to young families rather than young people in general, and to selected groups that have something to offer to cities.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-07402S" target="_blank" >GA19-07402S: Dráhy bydlení miléniálů: Rostoucí napětí mezi normalizací vlastnického bydlení a zhoršující se finanční dostupností bydlení v ČR</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Bydlení mladých v době krize

  • ISBN

    978-80-7330-390-7

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    40-52

  • Počet stran knihy

    110

  • Název nakladatele

    Sociologický ústav Akademie věd ČR

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly