Latin School Drama in the Low Countries
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73614899" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73614899 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/17926" target="_blank" >https://ojs.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/17926</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.18290/rh22705sp-2" target="_blank" >10.18290/rh22705sp-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
nizozemština
Název v původním jazyce
Latijns schooldrama in de Nederlanden
Popis výsledku v původním jazyce
In deze bijdrage wordt eerst een beknopt overzicht gegeven van de ontwikkeling van het Latijnstalige onderwijs in de Lage Landen in de middeleeuwen en renaissance. Vervolgens wordt de positie van het renaissancistische Latijnse schooldrama in de Nederlanden behandeld in verband met de verwerking van Middelnederlands materiaal met speciale aandacht voor het toneelstuk "Elckerlijc". Hierbij wordt tevens bekeken welke thematiek zowel in Middelnederlands drama als in het Latijnse schooldrama voorkomt. De drie belangrijkste generaties van auteurs van schooldrama’s worden kort voorgesteld. De periode van dit schooldrama betreft hier de Nederlandse renaissance van eind zestiende en begin zeventiende eeuw. Deze periode wordt met voorbeelden van enkele auteurs en stukken geïllustreerd, met name de "Acolastus" van Guillemus Gnaphaeus en de "Hecastus" van Georgius Macropedius.
Název v anglickém jazyce
Latin School Drama in the Low Countries
Popis výsledku anglicky
This article first gives a brief overview of the development of Latin-language education in the Low Countries in the Middle Ages and the Renaissance. Subsequently, the position of Renaissance Latin school drama in the Low Countries is examined in relation to the incorporation of Middle Dutch material, with special attention paid to the play Elckerlijc. It also examines which themes are shared in both Middle Dutch drama and Latin school drama. The three most important generations of school drama authors are also briefly introduced. The period of these school dramas is that of the Dutch Renaissance of the late sixteenth and early seventeenth century. This period is illustrated with examples of several authors and plays, in particular the Acolastus by Guillemus Gnaphaeus and the Hecastus by Georgius Macropedius.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Roczniki Humanistyczne
ISSN
0035-7707
e-ISSN
2544-5200
Svazek periodika
70
Číslo periodika v rámci svazku
5 specjalny
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
27-39
Kód UT WoS článku
000928206400001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85147364986