Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stealing the Art of Pain: Body Art and Zhao Yue’s Lattice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73614962" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73614962 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.4324/9780429325304" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.4324/9780429325304</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4324/9780429325304" target="_blank" >10.4324/9780429325304</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Stealing the Art of Pain: Body Art and Zhao Yue’s Lattice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This chapter examines the emergence and reception in China of ‘body art’ (shenti yishu or routi yishu) – one of the most extreme and controversial artistic trends of the postsocialist era – as a transcultural phenomenon. This chapter frames ‘body art’ in 1990s-2000s China within the atmosphere of cynicism which prevailed in the years after the events of 1989 and the heightened role of the market in the cultural sphere. The chapter argues that the notion that it behoves the Party-state to protect the bodies and minds of the people from harmful cultural spectacles represents a residue of Mao-era socialism in the postsocialist era. To investigate the reception of ‘body art’ by the Chinese art world, this chapter analyses a performance by woman artist Zhao Yue (b. 1981) entitled Gezi (Lattice, or Grids, 2007) and discusses the debate this work elicited among Chinese art critics. Its analysis reveals body art from China as a cultural trend where postsocialist biopolitics and gendered cultural identities intersect with transcultural flows of artistic experimentation, thus highlighting key tensions that animate the intellectual life of contemporary China.

  • Název v anglickém jazyce

    Stealing the Art of Pain: Body Art and Zhao Yue’s Lattice

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter examines the emergence and reception in China of ‘body art’ (shenti yishu or routi yishu) – one of the most extreme and controversial artistic trends of the postsocialist era – as a transcultural phenomenon. This chapter frames ‘body art’ in 1990s-2000s China within the atmosphere of cynicism which prevailed in the years after the events of 1989 and the heightened role of the market in the cultural sphere. The chapter argues that the notion that it behoves the Party-state to protect the bodies and minds of the people from harmful cultural spectacles represents a residue of Mao-era socialism in the postsocialist era. To investigate the reception of ‘body art’ by the Chinese art world, this chapter analyses a performance by woman artist Zhao Yue (b. 1981) entitled Gezi (Lattice, or Grids, 2007) and discusses the debate this work elicited among Chinese art critics. Its analysis reveals body art from China as a cultural trend where postsocialist biopolitics and gendered cultural identities intersect with transcultural flows of artistic experimentation, thus highlighting key tensions that animate the intellectual life of contemporary China.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50901 - Other social sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    China&apos;s Avant-Garde, 1978–2018

  • ISBN

    978-0-367-34357-6

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    157-174

  • Počet stran knihy

    222

  • Název nakladatele

    Routledge

  • Místo vydání

    London

  • Kód UT WoS kapitoly