Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Opera pro Národní divadlo, operní postava ve službách národa

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73615867" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73615867 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333195754" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333195754</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Opera pro Národní divadlo, operní postava ve službách národa

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Otevření Národního divadla roku 1881 předcházel operní konkurz, který si klad za cíl získat reprezentativní dílo vhodné k zahájení provozu tak významné instituce. Do soutěže byly anonymně přihlášeny čtyři kompozice, ovšem autorství Libuše, Blaníku a Černohorců bylo porotě známo. Představy o opeře, jež by měla na nejvyšší umělecké úrovni zastupovat národ, se projevily volbou těch nejnáročnějších operních vzorů (Wagnerovo hudební drama, francouzská velká opera). Jeden z důsledků této volby se projevil i ve formování hlavních postav, jež místo obvyklých sólových projevů osobních citů značně potlačily vlastní individualitu.

  • Název v anglickém jazyce

    Opera for the National Theatre: the opera character in the service of the nation

  • Popis výsledku anglicky

    The opening of the National Theatre in 1881 was preceded by an opera competition, which aimed to obtain a prestige work suitable for the opening of such an important institution. Four compositions were anonymously entered for the competition, but the authorship of Libuše, Blaník and The Montenegrins was already known to the jury. The notions of the opera, which was meant to represent the nation at the highest artistic level, manifested themselves in the choice of the most sophisticated operatic models (Wagner’s music drama and French grand opera). One of the outcomes of this choice can be seen in the constitution of the main characters, who, instead of the usual solo expressions of personal feelings, greatly suppressed their own individuality.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-14534S" target="_blank" >GA20-14534S: Libuše zpívá. Hudebnědramatická zpracování mytologického námětu ve středoevropské kultuře 17.–20. století</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Výpravy k já. Projevy individualismu v české kultuře 19. století

  • ISBN

    978-80-200-3326-0

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    "141–157"

  • Název nakladatele

    Academia

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Plzeň

  • Datum konání akce

    17. 6. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku