Opera pro Národní divadlo, operní postava ve službách národa
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73615867" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73615867 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333195754" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333195754</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Opera pro Národní divadlo, operní postava ve službách národa
Popis výsledku v původním jazyce
Otevření Národního divadla roku 1881 předcházel operní konkurz, který si klad za cíl získat reprezentativní dílo vhodné k zahájení provozu tak významné instituce. Do soutěže byly anonymně přihlášeny čtyři kompozice, ovšem autorství Libuše, Blaníku a Černohorců bylo porotě známo. Představy o opeře, jež by měla na nejvyšší umělecké úrovni zastupovat národ, se projevily volbou těch nejnáročnějších operních vzorů (Wagnerovo hudební drama, francouzská velká opera). Jeden z důsledků této volby se projevil i ve formování hlavních postav, jež místo obvyklých sólových projevů osobních citů značně potlačily vlastní individualitu.
Název v anglickém jazyce
Opera for the National Theatre: the opera character in the service of the nation
Popis výsledku anglicky
The opening of the National Theatre in 1881 was preceded by an opera competition, which aimed to obtain a prestige work suitable for the opening of such an important institution. Four compositions were anonymously entered for the competition, but the authorship of Libuše, Blaník and The Montenegrins was already known to the jury. The notions of the opera, which was meant to represent the nation at the highest artistic level, manifested themselves in the choice of the most sophisticated operatic models (Wagner’s music drama and French grand opera). One of the outcomes of this choice can be seen in the constitution of the main characters, who, instead of the usual solo expressions of personal feelings, greatly suppressed their own individuality.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-14534S" target="_blank" >GA20-14534S: Libuše zpívá. Hudebnědramatická zpracování mytologického námětu ve středoevropské kultuře 17.–20. století</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Výpravy k já. Projevy individualismu v české kultuře 19. století
ISBN
978-80-200-3326-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
"141–157"
Název nakladatele
Academia
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Plzeň
Datum konání akce
17. 6. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—