Autorské dokumenty Jitky Škápíkové optikou naratologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73616062" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73616062 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333195949" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333195949</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Autorské dokumenty Jitky Škápíkové optikou naratologie
Popis výsledku v původním jazyce
V osobě Jitky Škápíkové se setkávají důležité zdroje novodobé české rozhlasové dokumentární tvorby. Jedna z prvních absolventek nově založeného brněnského Ateliéru televizní a rozhlasové dramaturgie a scenáristiky na Janáčkově akademii múzických umění dostala vynikající vklad od osobností přicházejících v devadesátých letech 20. století z normalizačního pološera zpět do aktivního uměleckého života (např. Antonín Přidal, Pavel Švanda, Jana Paterová). V tomto textu se budu zabývat výhradně dokumentární tvorbou Jitky Škápíkové. Můj cíl představuje analýza autorských dokumentů na příkladu jejích dvou děl, Na vartě po oběšeném a Nataša, Soňa, Olga, Helena. Vycházím z teorií vyprávění fikčního i nonfikčního filmu, přičemž mými zdroji jsou texty Carla Plantingy, Billa Nichollse a Davida Bordwella. Zabývám se otázkou, které narativní mody převládají ve vybraných audiodokumentech Škápíkové a co to vypovídá o jejich performativní povaze.
Název v anglickém jazyce
Jitka Škápíková's documentaries through the lens of narratology
Popis výsledku anglicky
The important sources of modern Czech radio documentary production meet in the person of Jitka Škápíková. One of the first graduates of the newly founded Studio of Television and Radio Dramaturgy and Screenwriting at the Janáček Academy of Performing Arts in Brno, she received excellent input from personalities coming back to active artistic life in the 1990s from the normalization shadow (e.g. Antonín Přidal, Pavel Švanda, Jana Paterová). In this text I will deal exclusively with the documentary work of Jitka Škápíková. My aim is to analyse the author's documentaries on the example of two of her works, Na vartě po oběšeném and Nataša, Soňa, Olga, Helena. I draw on narrative theories of fictional and nonfictional film, and my sources are texts by Carl Plantinga, Bill Nicholls, and David Bordwell. I address the question of which narrative modes are prevalent in selected audio documentaries by Škápíková and what this says about their performative nature.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Autorský rozhlasový dokument
ISBN
978-80-7331-525-2
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
215-228
Počet stran knihy
472
Název nakladatele
Akademie múzických umění
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—