Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dynamika konjugačního typu „kupuje“ v současné češtině (na materiálu publicistických textů z let 1990 až 2019)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73617145" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73617145 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kb.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kbh/veda_a_vyzkum/bohemica_olomucensia/bo_2022_2_web.pdf" target="_blank" >https://kb.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kbh/veda_a_vyzkum/bohemica_olomucensia/bo_2022_2_web.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dynamika konjugačního typu „kupuje“ v současné češtině (na materiálu publicistických textů z let 1990 až 2019)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jak lze doložit materiálem databáze Neomat, konjugační typ „kupuje“ je v češtině vysoce produktivním typem sloves – v databázi je za léta 1990–2019 více než osm tisíc záznamů o slovesných neologismech, náležejících po morfologické stránce k typu „kupuje“. Vrchol produktivnosti typu „kupuje“ spadal, soudě podle materiálu databáze Neomat, do druhé poloviny devadesátých let 20. století (druhý, menší vrchol produktivnosti přišel v letech 2011–2015). Naproti tomu frekvence sloves typu „kupuje“ v publicistických textech vzniklých v posledních třiceti letech se jeví, jak ukazuje materiál korpusu SYN v9, jako setrvalá a bez výraznějších výkyvů, a to jak na úrovni lemmat, tak na úrovni tokenů, které se k těmto lemmatům vztahují. Mírně stoupá frekvence imperfektivních sloves typu „kupuje“, naopak – ve shodě s obecným trendem v češtině – klesá frekvence obouvidových sloves typu „kupuje“. Patrný je nárůst frekvence imperfektivních sloves typu „kupuje“ s přejatými základy, na druhou stranu se zastoupení prefigovaných sloves mezi slovesy typu „kupuje“ ve sledovaném období snižuje. Pokud jde o tvarovou variantnost sloves typu „kupuje“, výrazný je v psaných publicistických textech nárůst frekvence tvarů 1. os. sg. prézentu typu „kupuju“ (na úkor „kupuji“), jejichž podíl se za oslední tři desetiletí ztrojnásobil. Naopak tvary 3. os. sg. prézentu typu „kupujou“ se v psaných publicistických textech téměř nevyskytují.

  • Název v anglickém jazyce

    Dynamics of conjugation pattern "kupuje" in contemporary Czech (on material of journalistic texts, 1990-2019)

  • Popis výsledku anglicky

    The conjugation pattern “kupuje” is a highly productive verb type in Czech: there are more than eight thousand records of verb neologisms belonging morphologically to the type “kupuje” in the database Neomat listed during the years 1990–2019. The peak of productivity of the “kupuje” type fell in the second half of the 1990s (the second, smaller peak of productivity came in 2011–2015). On the other hand, the frequency of verbs of the type “kupuje” in journalistic texts written in the last thirty years appears, as the corpus shows, to be steady and without significant fluctuations, both at the level of lemmas and at the level of tokens related to these lemmas. The frequency of imperfective verbs of the type “kupuje” is slightly increasing, while (in line with the general trend in Czech) the frequency of the bi-aspectual verbs of the type “kupuje” is decreasing. There is a noticeable increase in the frequency of imperfective verbs of the “kupuje” type with roots borrowed from foreign languages, while the representation of prefixed verbs among verbs of the “kupuje” type decreases. Regarding the formal variation of “kupuje” type (made possible by the latest codification of the Czech language in 1993), there is a significant increase in the frequency of forms of the 1st person sg. of present tense (progressive type kupuju “I am buying” vs. older kupuji) in written journalistic texts, the proportion of which has tripled over the last three decades. On the other hand, the 3rd person singular of present (progressive type kupujou “they are buying” vs. older kupují) are almost non-existent in written journalistic texts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bohemica Olomucensia

  • ISSN

    1803-876X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    40-54

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus