Od „pasti estetismu“ k „pasti populáru“
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73617467" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73617467 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://bohemistyka.pl/pelne-numery/2022" target="_blank" >https://bohemistyka.pl/pelne-numery/2022</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14746/bo.2022.4.5" target="_blank" >10.14746/bo.2022.4.5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od „pasti estetismu“ k „pasti populáru“
Popis výsledku v původním jazyce
Stať kriticky reflektuje skutečnost, že v české próze desátých let 21. století proběhl evidentní příklon k dílům plným literárních konvencí a podbízejícím se esteticky nenáročným čtenářům. Připomíná, že jedním z prvních, kdo na tento trend upozornil, byl Jiří Peňás, který ovšem neadekvátně přisoudil vinu tzv. ženskému způsobu psaní. V příspěvku je Peňásův názor korigován poukazem na obdobně problematická díla sepsaná a vydaná v daném období muži. Jako jednu z hlavních příčin současného většinového zřeknutí se kritického nárokování tvárně i myšlenkově nekonvenčních děl pak článek identifikuje příklon Hosta, jednoho z nejdůležitějších českých nakladatelství vydávajícího též stejnojmennou reprezentativní literární revue, k midcultu, avizovaný na přelomu století čelným představitelem dotyčného nakladatelství i časopisu Miroslavem Balaštíkem. V závěru je zdůrazněno, že Balaštíkovo doporučení, jak se vymanit z „pasti estetismu“ vyústilo v akutní nebezpečí uvíznutí české prózy v „pasti populáru“.
Název v anglickém jazyce
From the "aesthetic trap" to the "popular trap"
Popis výsledku anglicky
The essay critically reflects on the fact that in Czech prose of the 2010s there was an obvious inclination towards works full of literary conventions and pandering to aesthetically undemanding readers. It recalls that one of the first to draw attention to this trend was Jiří Peňás, who, however, inadequately attributed the blame to the so-called "female writing". In the paper, Peňás's opinion is corrected by pointing to similarly problematic works written and published by men in the same period. As one of the main reasons for the current majority renunciation of critical claiming of formally and conceptually unconventional works, the article identifies the inclination of Host, one of the most important Czech publishing houses, which also publishes a representative literary journal of the same name, towards midcult, announced at the turn of the century by Miroslav Balaštík, the leading representative of the publishing house and the journal in question. In the conclusion, it is stressed that Balaštík's recommendation how to break out of the "trap of aestheticism" resulted in the acute danger of Czech prose getting stuck in the "trap of popularism".
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bohemistyka
ISSN
1642-9893
e-ISSN
2956-4425
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
565-572
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85146460750