Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Flemish Movement and the stalemate of Dutch in public administration and education in young Belgium (1830-1850)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73619945" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73619945 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://nederlandisztika.unideb.hu/sites/default/files/upload_documents/an19_egyben.pdf" target="_blank" >https://nederlandisztika.unideb.hu/sites/default/files/upload_documents/an19_egyben.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.36392/ACTANEERL/2022/19/4" target="_blank" >10.36392/ACTANEERL/2022/19/4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    nizozemština

  • Název v původním jazyce

    De Vlaamse Beweging en de patstelling van het Nederlands in de publieke overheid en het onderwijs in het jonge België (1830–1850)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hoewel de vrijheid van taalgebruik was verankerd in de Belgische Grondwet van 1831, leidde dit in de praktijk tot een bijna volledige verfransing van het openbare leven, omdat ambtenaren hun eigen taal konden kiezen. Het Nederlands werd zo de taal van het platteland en de lagere klassen. Het middelbaar en hoger onderwijs waren uitsluitend Franstalig. Als reactie hierop ontstond de Vlaamse Beweging. Er werden culturele verenigingen opgericht en normen voor de Nederlandse taal opgesteld. Een petitie in 1840 onthulde de omvang van het probleem - de Vlaamse Beweging eiste taalgelijkheid en de oprichting van een Vlaamse Academie. Hoewel er in 1850 gedeeltelijk succes werd geboekt (vernederlandsing van het lager en middelbaar onderwijs in Vlaanderen), lokte de petitie ook een vijandige reactie uit bij Franstaligen die de Vlamingen beschuldigden van antibelgisme. De Vlaamse Beweging gaf daarom een pro-Belgisch manifest uit. Maar de regering bleef Franstalig, dus er was een patstelling.

  • Název v anglickém jazyce

    The Flemish Movement and the stalemate of Dutch in public administration and education in young Belgium (1830-1850)

  • Popis výsledku anglicky

    Although the freedom of language use was anchored in the Belgian Constitution of 1831, in practice it led to almost complete Frenchification of public life, because civil servants could choose their own language. Dutch thus became the language of the countryside and the lower classes. Secondary and higher education were exclusively French speaking. The Flemish Movement came into being as a reaction to this. Cultural associations were founded and standards for Dutch language established. A petition in 1840 revealed the extent of the problem – the Flemish Movement demanded language equality and the establishment of a Flemish Academy. Although there was partial success in 1850 (Dutchification of primary and secondary education in Flanders), the petition also provoked a hostile reaction among French speakers who accused the Flemings of anti-belgitude. The Flemish Movement therefore issued a pro-Belgian manifesto. But the government remained French speaking, so there was a stalemate.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Neerlandica

  • ISSN

    1587-8171

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    HU - Maďarsko

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    47-58

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus