Analýza orientalismu ve filmech s Jamesem Bondem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73629619" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73629619 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza orientalismu ve filmech s Jamesem Bondem
Popis výsledku v původním jazyce
V západní kultuře byla přinejmenším od dob Napoleona percepce Orientu, tedy Východu, ovlivňována jeho napodobováním, tedy orientalismem. Uvedeným tématem se podrobně zabýval Edward Wadie Said (1935–2003), profesor na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Jeho publikace Orientalismus: Západní koncepce Orientu, která poprvé vyšla roku 1978, bývá považována za stěžejní text teorie postkolonialismu. Je v něm představen celý fenomén v Saidově pojetí, následně je stručně nastíněn život tohoto literárního teoretika. Autor příspěvku pak uplatňuje kritiku orientalismu na dva filmy o britském agentovi 007 Jamesi Bondovi, jejichž děj obsahuje čínské motivy. Konkrétně se jedná o snímky Muž se zlatou zbraní (Guy Hamilton 1974) a Zítřek nikdy neumírá (Roger Spottiswoode 1997). Za tvůrce této fiktivní postavy, která je v textu blíže popsána, je považován britský spisovatel Ian Fleming (1908–1964), současně i autor literární předlohy ke staršímu z obou filmů. Snímky pro rozbor byly zvoleny jednak s ohledem na množství odpovídajícího materiálu, jednak z důvodu časového odstupu, ve kterém došlo k podstatným změnám ve vnímání Číny v celosvětovém měřítku. V části analýzy motivů souvisejících s touto asijskou zemí je prezentován pohled autorů snímků na Čínu a její kulturu v obou zmíněných obdobích, tento orientalizovaný obraz je zároveň rekonstruován a nakonec je provedena komparace obou časově rozdílných pohledů.
Název v anglickém jazyce
Analysis of Orientalism in James Bond Movies
Popis výsledku anglicky
In Western culture, at least since Napoleon’s time, the perception of the Orient, i.e., the East, has been influenced by its imitation, i. e., Orientalism. Edward Wadie Said (1935–2003), a professor at Columbia University in New York, dealt with this topic in detail. His book Orientalism: Western Conceptions of the Orient, first published in 1978, is considered a pivotal text in postcolonialism theory. The text introduces the phenomenon of Orientalism in Said’s conception, followed by a brief outline of the life of this literary theorist. Orientalism is analyzed in two films about British Secret Service agent 007 James Bond, concretely The Man with the Golden Gun (Guy Hamilton 1974) and Tomorrow Never Dies (Roger Spottiswoode 1997), whose plot contains Chinese motifs. This fictional character’s creator, described in more detail in the text, is British writer Ian Fleming (1908–1964), the author of a literary masterpiece for the older of the two films. The author of this text chose movies to analyze the amount of material and the time interval in which there were significant changes in the perception of China on a global scale. The analysis of motifs related to this Asian country presents the filmmakers’ view of China and its culture in both periods; this orientalized image is reconstructed simultaneously. Finally, the analysis compares the two different perspectives.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Orientalismus 4 1/2
ISBN
978-80-244-6532-6
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
37-47
Počet stran knihy
100
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—