Perspective Subversion: Female Characters in František Daniel’s Two Czech Films
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73625970" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73625970 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sav.sk/?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=35222" target="_blank" >https://www.sav.sk/?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=35222</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/sd-2024-0019" target="_blank" >10.31577/sd-2024-0019</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Perspective Subversion: Female Characters in František Daniel’s Two Czech Films
Popis výsledku v původním jazyce
In František (Frank) Daniel’s films we find two situations that do not seem to belong to his work. These are scenes from his first and last films, in which the perspective is reversed and for a brief moment we see a fictional world through female characters. The matter is all the more surprising because Daniel did not emphasize the issue of feminism in his theoretical work. The aim of the study is to show how both scenes stand out from the rest of the films and to try to explain how they can be seen in the context of Daniel’s theory of narration. Methodologically, the paper combines an analysis of film form, work with archival sources and analysis of Daniel’s theoretical books.
Název v anglickém jazyce
Perspective Subversion: Female Characters in František Daniel’s Two Czech Films
Popis výsledku anglicky
In František (Frank) Daniel’s films we find two situations that do not seem to belong to his work. These are scenes from his first and last films, in which the perspective is reversed and for a brief moment we see a fictional world through female characters. The matter is all the more surprising because Daniel did not emphasize the issue of feminism in his theoretical work. The aim of the study is to show how both scenes stand out from the rest of the films and to try to explain how they can be seen in the context of Daniel’s theory of narration. Methodologically, the paper combines an analysis of film form, work with archival sources and analysis of Daniel’s theoretical books.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovenské divadlo
ISSN
0037-699X
e-ISSN
1336-8605
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
237-254
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85214585525