Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Perspective Subversion: Female Characters in František Daniel’s Two Czech Films

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73625970" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73625970 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sav.sk/?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=35222" target="_blank" >https://www.sav.sk/?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=35222</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31577/sd-2024-0019" target="_blank" >10.31577/sd-2024-0019</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Perspective Subversion: Female Characters in František Daniel’s Two Czech Films

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In František (Frank) Daniel’s films we find two situations that do not seem to belong to his work. These are scenes from his first and last films, in which the perspective is reversed and for a brief moment we see a fictional world through female characters. The matter is all the more surprising because Daniel did not emphasize the issue of feminism in his theoretical work. The aim of the study is to show how both scenes stand out from the rest of the films and to try to explain how they can be seen in the context of Daniel’s theory of narration. Methodologically, the paper combines an analysis of film form, work with archival sources and analysis of Daniel’s theoretical books.

  • Název v anglickém jazyce

    Perspective Subversion: Female Characters in František Daniel’s Two Czech Films

  • Popis výsledku anglicky

    In František (Frank) Daniel’s films we find two situations that do not seem to belong to his work. These are scenes from his first and last films, in which the perspective is reversed and for a brief moment we see a fictional world through female characters. The matter is all the more surprising because Daniel did not emphasize the issue of feminism in his theoretical work. The aim of the study is to show how both scenes stand out from the rest of the films and to try to explain how they can be seen in the context of Daniel’s theory of narration. Methodologically, the paper combines an analysis of film form, work with archival sources and analysis of Daniel’s theoretical books.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60500 - Other Humanities and the Arts

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovenské divadlo

  • ISSN

    0037-699X

  • e-ISSN

    1336-8605

  • Svazek periodika

    72

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    237-254

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85214585525