Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Co je imanence? Renesance imanence versus imanence v renesanci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73627689" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73627689 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2024/01/04.pdf" target="_blank" >https://aither.upol.cz/pdfs/ath/2024/01/04.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/aither.2024.008" target="_blank" >10.5507/aither.2024.008</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Co je imanence? Renesance imanence versus imanence v renesanci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pojem imanence je ve filozofii spojován s novověkem, ale podle některých zastánců tzv. filozofie imanence, která začíná Descartem a vrcholí Hegelem (G. Gentile), byly její základy položeny již v renesanci, v této souvislosti je zmiňován zejména Giordano Bruno. V návaznosti na toto konstatování se článek zaměřuje na renesanční pojetí imanence. Tento pojem byl chápán především jako epistemologická kategorie, vycházející z četby Aristotela a jeho středověkých komentátorů, a vztahuje se k problému činnosti lidské duše. Naproti tomu imanence jako metafyzická kategorie se explicitně objevuje až v sedmnáctém století, ale často se poukazuje na souvislost s novoplatonismem a jeho renesančními formami. Toto spojení se objevuje jak v učení o imanenci duše ve světě v rámci panpsychismu, tak v panteistických spekulacích o přítomnosti božského ve světě.

  • Název v anglickém jazyce

    What is immanence? Renaissance of immanence versus immanence in the Renaissance

  • Popis výsledku anglicky

    The term immanence in philosophy is associated with the modern era, but according to some advocates of the so-called philosophy of immanence, which begins with Descartes and culminates with Hegel (G. Gentile), its foundations were laid already in the Renaissance, especially Giordano Bruno is mentioned in this context. Following this statement, the article focuses on the Renaissance notion of immanence. The concept was understood primarily as an epistemological category, based on the reading of Aristotle and his medieval commentators, and relates to the problem of the activities of the human soul. In contrast, immanence as a metaphysical category did not appear explicitly until the seventeenth century, but the connection with Neo-Platonism and its Renaissance forms is often pointed out. The connection appears both in the doctrine of the immanence of the world soul in the world within panpsychism and in pantheistic speculations about the presence of the divine in the world.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-17059S" target="_blank" >GA21-17059S: Pantheismus a panpsychismus v renesanci a zrod sekularismu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Aither. Časopis pro studium řecké a latinské filosofické tradice

  • ISSN

    1803-7879

  • e-ISSN

    1803-7860

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    34

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    90-102

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85216075093