Počátky fenomenologie u Brentana a Husserla.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15220%2F12%3A33138860" target="_blank" >RIV/61989592:15220/12:33138860 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Počátky fenomenologie u Brentana a Husserla.
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se pokouší sledovat vývoj fenomenologického myšlení u svých zakladatelů Brentana a Husserla. Při analýze kritiky psychologismu zároveň otevírá klasickou novověkou tézi, na níž poukázal René Descartes ve svých Meditacích o první filosofii. Totiž tu, že naše vnitřní bytí a vědomí je nám dáno bezprostředněji a jistěji než bytí přírody. Propast mezi duší a světem však Descartes nedokázal zacelit jinak, než prostřednictvím tzv. psychofyzického dualismu. Primární držení a ocenění "psychického" v nezávislosti na fyzickém okolí - tj. z hlediska Husserlovy fenomenologie vytrvání v transcendentálním postoji, se v průběhu vývoje novověké filosofie ukazovalo jako stále více neudržitelné. Věcně rozuměná duše počala být popisována stejně objektivně-exaktním způsobem jako příroda a cesta ke vzniku empirické psychologie se zcela otevřela. Husserlovo směřování k tzv. čisté psychologii, i když bylo podpíráno transcendentální subjektivitou, dalo podnět k rozvoji širokému fenomenologickému proudu,
Název v anglickém jazyce
Origins of Phenomenology: Brentano and Husserl
Popis výsledku anglicky
The paper tries to shed light on the development of the phenomenological thinking of two founding fathers of phenomenology: Brentano and Husserl. Through the criticism of psychologism it approaches the classical modern thesis articulated already by Descartes in his Meditations, namely that our inner being and consciousness are given to us more directly than the being of nature. This psychic/physical dualism as well as holding the psychic independent of its physical environment (i.e. Husserlian preserving a transcendental position), were ever more inconsistent. It was approa- ching the objectified soul in the same exact way as the nature that paved the way to empirical psychology. Husserl's aiming at so called "pure psychology", even though underpinnedby the transcendental subjectivity, resulted in the rise of a phenomenological stream, which hoped to justify its claims by recourse to the original encounter of humans with things within the pre-scientific frame of natural world.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filozofia
ISSN
0046-385X
e-ISSN
—
Svazek periodika
67
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
315-322
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—