Pohyb přímý, kruhový a spirálovitý v řecké antické filosofické tradici. Příspěvek k diskuzi o filosofických zdrojích Maxima Confessora
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F07%3A00003743" target="_blank" >RIV/61989592:15260/07:00003743 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pohyb přímý, kruhový a spirálovitý v řecké antické filosofické tradici. Příspěvek k diskuzi o filosofických zdrojích Maxima Confessora
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je věnován pokusu o určení filosofických zdrojů Maxima Vyznavače na základě jeho enigmatického odkazu na jisté "nejpečlivější pozorovatele jsoucen", jimž je přisuzováno rozdělení pohybu na pohyb přímočarý, kruhový a spirálovitý. Článek sledujezměny interpretace těchto druhů pohybu u následujících autorů antické filosofické tradice: Aristotelés, Themistios, Simplikios, Jan Filoponos, Proklos, Hermias z Alexandrie a Dionýsios Areopagita.
Název v anglickém jazyce
Rectilinear, circular and helicoidal motion in the ancient Greek philosophical tradition. A contribution to the discussion about the philosophical sources of Maximus the Confessor
Popis výsledku anglicky
The article contributes to a better understanding of the semantic value which the three kinds of motion -rectilinear, circular and helicoidal - have in the ancient Greek philosophical tradition. The aim is to determine the philosophical sources of Maximus the Confessor regarding his enigmatic reference in Ambiguum 7 to "the most painstaking speculators of beings", to which the above mentioned division of motion is ascribed. It has been shown that Aristotle and his commentators, such as Themistius, Simplicius and Philoponus, cannot be regarded as the direct philosophical sources of Maximus. In determining his models it is necessary to follow Neoplatonic philosophy, which offers a detailed allegorical interpretation of these three kinds of motion as wellas stressing both their epistemological and ontological constitutive aspects. The most serious candidate for Maximus´s source concerning the problem of this division of motion seems to be Dionysius the Areopagite, who elaborated and enri
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Miscellanea patristica
ISBN
978-80-7325-131-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
87-113
Název nakladatele
Centrum pro studium demokracie a kultury
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
—
Datum konání akce
—
Typ akce podle státní příslušnosti
—
Kód UT WoS článku
—