Areiova kritika nauky Alexandra z Alexandrie o věčném bytí Syna s Otcem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F09%3A00008295" target="_blank" >RIV/61989592:15260/09:00008295 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Areiova kritika nauky Alexandra z Alexandrie o věčném bytí Syna s Otcem
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje hlavní aktéry sporu o Areiovu nauku (Areios, Alexandros, Eusebios z Níkomédeie, Eusebios z Kaisareie) a jejich teologické pozice. Poté se soustředí na pasáž z Areiova Dopisu Eusebiovi, v níž Areios kritizuje učení Alexandra z Alexandrie, a na základě rozboru této pasáže zkoumá Areiovu polemiku s učením Alexandra o věčné koexistenci Syna s Otcem. Jestliže Areios zdůrazňoval, že Otec jakožto původce Synova bytí Synu předchází, Syn má počátek a před svým zrozením, stvořením, ustanovenímči založením nebyl, Alexandros učil, že Syn je ze samého Otce a že Syn existuje věčně spolu s Otcem. Článek upozorňuje jak na charakteristické vyjadřovací prostředky Areia i Alexandra, které v polemice užívali, tak i na jisté nedorozumění. Jak Areios, tak zřejmě také Alexandros, polemizují nejenom s výroky svého oponenta, ale i s důsledky, které podle názoru kritika z tezí vyslovených oponentem vyplývají.
Název v anglickém jazyce
Teaching of Alexander of Alexandria on Eternal Coexistence of the Son with the Father Criticized by Arius
Popis výsledku anglicky
The article introduces the most important theologians involved in controversy over Arius´s teaching and their positions in the theological debate. Then the article focuses on a short text extant from Arius´s Letter to Eusebius, where Arius criticized teaching of Alexander of Alexandria, and on the basis of the analysis of this text it searches for Arius´s arguments against the Alexanders teaching concerning eternal coexistence of the Son with the Father. On the one hand Arius emphasized that the Fatherwho originated the being of the Son, precedes the Son, the Son has a beginning and before the Son was begotten or created or defined or established, he was not. Alexader on the other hand taught that the Son is from the Father himself and that the Son co-exists with the Father eternally. The article draw attention to the typical expressions used by Arius and Alexader in the discussion, but also to a misunderstanding.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia theologica
ISSN
1212-8570
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—