Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F09%3A00008328" target="_blank" >RIV/61989592:15260/09:00008328 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae
Popis výsledku v původním jazyce
Ve Stromatech V,73,2 Klement Alexandrijský podává alegorický výklad tří dnů Abrahamovy cesty na horu v zemi Mórija (Gn 22,3-4). Tento výklad je patrně ohlasem platónské epistemologické metody známé jako via eminentiae. V první části článku nastiňuji tutometodu v jejím původním filosofickém kontextu podle výkladu dochovaného v Alkinoově Didaskaliku a na pozadí jeho hlavních "platónských" zdrojů, totiž Diotiminy řeči v Platónově Symposiu a epistemologické pasáže v Sedmém listu. V druhé části představujiKlementův výklad Abrahamovy cesty jako křesťanskou interpretaci via emimentiae, v níž je kontinuita platónského eróta nahrazena modelem tří stadií založených na různých mohutnostech duše, totiž tělesných smyslech, morální touze a intelektivním zření, přičemž každé nové stadium je vyznačeno přítomností dynamického principu, který v předchozím stadiu chyběl. V rámci Klementovy etiky lze přechod od prvního k druhému stadiu vyložit jako etickou konverzi, která je umožněna probuzením přirozen
Název v anglickém jazyce
Soul and intellect in Clement´s interpretation of via eminentiae
Popis výsledku anglicky
In Stromata V,73,2 Clement of Alexandria outlines an allegorical exegesis of three days of Abraham´s journey to the mountain in the land of Moriah (Gen 22,3-4). This exegesis seems to reflect the Platonist epistemological method known as via eminentiae.In the first part of the article, the method is introduced in its original philosophical context as provided by Alcinoos´ Didaskalikos and against the background of his main "Platonic" sources, viz. Diotima´s speech in Plató´s Symposium and the epistemological passage in the Seventh letter. In the second part, Clement´s exegesis of Abraham´s journey is presented as a Christian interpretation of via eminentiae in which the continuity of Platonic eros is replaced by a model of three stages based on different faculties of the soul, viz. bodily senses, moral desire and intellectual sight, each new stage being characterized by the presence of a dynamic principle absent in the preceding one. In the context of Clement´s ethic, the transition t
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
AITHÉR
ISSN
1803-7860
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—