Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F09%3A00008328" target="_blank" >RIV/61989592:15260/09:00008328 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ve Stromatech V,73,2 Klement Alexandrijský podává alegorický výklad tří dnů Abrahamovy cesty na horu v zemi Mórija (Gn 22,3-4). Tento výklad je patrně ohlasem platónské epistemologické metody známé jako via eminentiae. V první části článku nastiňuji tutometodu v jejím původním filosofickém kontextu podle výkladu dochovaného v Alkinoově Didaskaliku a na pozadí jeho hlavních "platónských" zdrojů, totiž Diotiminy řeči v Platónově Symposiu a epistemologické pasáže v Sedmém listu. V druhé části představujiKlementův výklad Abrahamovy cesty jako křesťanskou interpretaci via emimentiae, v níž je kontinuita platónského eróta nahrazena modelem tří stadií založených na různých mohutnostech duše, totiž tělesných smyslech, morální touze a intelektivním zření, přičemž každé nové stadium je vyznačeno přítomností dynamického principu, který v předchozím stadiu chyběl. V rámci Klementovy etiky lze přechod od prvního k druhému stadiu vyložit jako etickou konverzi, která je umožněna probuzením přirozen

  • Název v anglickém jazyce

    Soul and intellect in Clement´s interpretation of via eminentiae

  • Popis výsledku anglicky

    In Stromata V,73,2 Clement of Alexandria outlines an allegorical exegesis of three days of Abraham´s journey to the mountain in the land of Moriah (Gen 22,3-4). This exegesis seems to reflect the Platonist epistemological method known as via eminentiae.In the first part of the article, the method is introduced in its original philosophical context as provided by Alcinoos´ Didaskalikos and against the background of his main "Platonic" sources, viz. Diotima´s speech in Plató´s Symposium and the epistemological passage in the Seventh letter. In the second part, Clement´s exegesis of Abraham´s journey is presented as a Christian interpretation of via eminentiae in which the continuity of Platonic eros is replaced by a model of three stages based on different faculties of the soul, viz. bodily senses, moral desire and intellectual sight, each new stage being characterized by the presence of a dynamic principle absent in the preceding one. In the context of Clement´s ethic, the transition t

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    AITHÉR

  • ISSN

    1803-7860

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus