Psychological and Axiological Signs of Ethical Education
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F18%3A73591796" target="_blank" >RIV/61989592:15260/18:73591796 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
Psychologické a axiologické pramene etickej výchovy
Popis výsledku v původním jazyce
Z pohl'adu psychológie tvorí jadro etickej výchovy vývinová psychológia a psychológia osobnosti.Kým vývinová psychológia skúma a ponúkapoznatky o podmienkach utvárania etickej kultúry osobnosti a konkretizuje ich v súvislosti s vývinovými podmienkami daného veku, psychológia osobnosti si všíma jeden z jej kl'účových pojmov - charakter. Vníma ho ako zložku osobnosti, ktorá rozhoduje o tom, aké životné hodnoty a ciele človek sleduje, akými sposobmi ju realizuje a ktoré cnosti či necnosti (v zmysle sklonu k zlému) tvoria jej jadro. Z hl'adiska komplexnosti treba však pripomenúť že etická výchova pri formulácii svojic ciel'ov vychádza aj z axiológie (gréc. axia - hodnota), ako súčasti jej filozofického základu, ktorej výsledkom, možno trochu netradične povedané, je etická kultúra osobosti. Ta ovplyvňuje úroveň l'udskej slušnosti, kvality života i zodpovednosti ta naplnenie jeho zmyslu. Ciel'om tejto části monografie nie je spomenúť ani kriticky analyzovať všetkých doležitých autorov či koncepcie zaoberajúce sa hodnotami, skor iba ilustrovať axiologické a psychologické chápanie významu niktorých z nich, vo vzťahu k etickej výchove.
Název v anglickém jazyce
Psychological and Axiological Signs of Ethical Education
Popis výsledku anglicky
Ethical education has its foundation in personality psychology, one of the key concepts of which is the notion of character as a component of personality, which determines what life values and goals a person follows, how he realizes them, and what virtues or vices (inclinations to evil) are his core. But the important foundation of ethical education is also developmental psychology, which examines how the ethical culture of personality is shaped and concretises in relation to age and developmental conditions. Ethical education, of course, formulates its aims and phases also on the basis of an axiology understood as a science of values and evaluation (from the greek axia = value). Thus, axiology is besides psychology a philosophical basis of ethical education. The ethical culture of the personality, which decides on the level of human decency and responsibility and the quality of life and the fulfillment of its meaning, is the result of ethical education - somewhat unconventionally - ethical culture. In this paper, it is more about illustrating the axiological and psychological conception of the importance of values for ethical education rather than critical interpretation.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Člověk človeku – K prameňom etickej výchovy
ISBN
978-80-8082-978-0
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
104-117
Počet stran knihy
338
Název nakladatele
Trnavská univerzita
Místo vydání
Trnava
Kód UT WoS kapitoly
—