Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The structure of health literacy in adolescents

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F19%3A73597485" target="_blank" >RIV/61989592:15260/19:73597485 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://coherentsite.files.wordpress.com/2019/04/c5a0truktc39ara_zdravotnej_gramotnosti_u_adolescentov.pdf" target="_blank" >https://coherentsite.files.wordpress.com/2019/04/c5a0truktc39ara_zdravotnej_gramotnosti_u_adolescentov.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Štruktúra zdravotnej gramotnosti u adolescentov

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Objectives. The current study dealt with the concept of health literacy in adolescents. The main aim of the study was to examine the structure of adolescents&apos; health literacy. The aim was also to discuss the current need and potential for the development of adolescents&apos; health literacy in educational setting. Sample and settings. The sample comprised 290 participants from four Slovak elementary schools. The participants were in the 7th and 9th grade. Adolescents&apos; health literacy was measured using HLSAC with additional items approved by the HBSC expert group (Health Behaviour in School-aged Children). Hypothesis. The authors assumed that in the given population, health literacy falls along 5 theory-based distinct dimensions. Statistical analysis. Confirmatory factor analysis explicitly modeling the ordered categorical nature of the data was carried out. Results. As opposed to the hypothesized 5-factor structure, unequivocally collinear relationships between the proposed factors strongly suggested that health literacy is unitary in the given population. An overall sum score can thus be regarded an internally consistent proxy for the underlying construct. Study limitations. Cluster sampling. Sample size not allowing for the comparison of the latent structure across levels of age and gender.

  • Název v anglickém jazyce

    The structure of health literacy in adolescents

  • Popis výsledku anglicky

    Objectives. The current study dealt with the concept of health literacy in adolescents. The main aim of the study was to examine the structure of adolescents&apos; health literacy. The aim was also to discuss the current need and potential for the development of adolescents&apos; health literacy in educational setting. Sample and settings. The sample comprised 290 participants from four Slovak elementary schools. The participants were in the 7th and 9th grade. Adolescents&apos; health literacy was measured using HLSAC with additional items approved by the HBSC expert group (Health Behaviour in School-aged Children). Hypothesis. The authors assumed that in the given population, health literacy falls along 5 theory-based distinct dimensions. Statistical analysis. Confirmatory factor analysis explicitly modeling the ordered categorical nature of the data was carried out. Results. As opposed to the hypothesized 5-factor structure, unequivocally collinear relationships between the proposed factors strongly suggested that health literacy is unitary in the given population. An overall sum score can thus be regarded an internally consistent proxy for the underlying construct. Study limitations. Cluster sampling. Sample size not allowing for the comparison of the latent structure across levels of age and gender.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    CESKOSLOVENSKA PSYCHOLOGIE

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    63

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    1-12

  • Kód UT WoS článku

    000458358700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85063216919