Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Připravenost pracovníků na zvládání mimořádných situací

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F20%3A73603330" target="_blank" >RIV/61989592:15260/20:73603330 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333183216" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333183216</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.20.24457253" target="_blank" >10.5507/pdf.20.24457253</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Připravenost pracovníků na zvládání mimořádných situací

  • Popis výsledku v původním jazyce

    COVID-19, Vejprty, doprovázení umírajících s mentálním postižením, tragické úmrtí několika klientů či dokonce pracovníků, např. v souvislosti s požárem, povodní, výbuchem plynu, nebo také sebevražda klienta, nález mrtvého těla nebo oběšeného uživatele, neočekávaná úmrtí v zařízeních sociálních služeb … To jsou některá z témat, která publikace otevírá. V době přípravy publikace pravděpodobně nikoho nenapadlo, jak aktuálním se téma náročných, krizových a mimořádných událostí v kontextu umírání a smrti v rezidenčních službách může stát. Situace, které si nikdo z nás neuměl, nedokázal a nechtěl představit, se však – bohužel –stávají. Publikace rozpracovává jedinečné téma, kterému je v našich podmínkách věnována pouze minimální pozornost. „Jak se s touto situací vyrovnávají pracovníci v rezidenčních službách, kde uživatelé umírají?“ „Nešlo dané situaci nějak zabránit?“ „Udělalo se vše pro prevenci?“ „Mohl/a jsem / měl/a jsem něco udělat – a ne/udělal/a jsem to?“ „Proč právě on a proč právě já?“ „Proč se to přihodilo zrovna u nás?“ „Proč …?“ To jsou některé z důležitých a potřebných otázek, pro které se autorský tým v publikaci snaží nacházet odpovědi. Náročnost tématu v kontextu klientely s mentálním postižením a/nebo s výraznými kognitivními deficity pak může ilustrovat otázka klienta „„A proč bych měl umřít, když se o mě tak dobře a hezky staráte?“

  • Název v anglickém jazyce

    Readiness of workers for management of emergency situations

  • Popis výsledku anglicky

    Death, suicide, fi re, gas explosion, flood, storm, pandemic, armed or terrorist attack – these are all events that can be described as difficult, crisis, or emergency situations. These events are not a mere hypothetical threat; they – although we try not to think about them and hope that they will not come – sometimes do happen. These situations may affect everybody, not only in everyday life but also in residential services, where they can even have a fatal impact. Although the employees in residential services believe that such events will never affect their establishment, coping with these situations is very demanding and requires a degree of readiness and adequate competences. As a result of a difficult, crisis, or emergency situation, usual functioning of the institution may be considerably affected. This publication presents the results of pilot studies focusing on how the employees in residential services perceive these events in the conditions of their institution. The employees in residential services are those who are expected to help – irrespective of whether they have been trained in psychological first aid or crisis intervention. Their timely and professional intervention may for example in the event of evacuation help eliminate the impacts of these events (in some cases this intervention may even save lives). In these situations, the employees need to adapt the intervention to the individual needs and specific requirements (communication, manipulation, etc.) of the residential service users. The publication focuses on coping with difficult, crisis, and emergency situations involving persons with reduced self-reliance as a result of age, disability, or long-term serious illness, whose condition requires (regular) assistance of another person. In the context of the employees’ readiness, the authors emphasize situations associated with dying and death of one or more residential service users, which is an area of marginal interest, addressed especially in persons with intellectual disability or sever cognitive deficits. Personal and professional readiness of the employees in residential services surely faces stringent requirements also in accompanying end-of-life users, the bereaved, or in situations that require the evacuation of users. The present publication defines the basic theoretical concepts relating to the issue, but also the results of specific empirical research studies (pilot studies) reflecting the subjective perception of the readiness of the employees in residential services for coping with these events. Adequate theoretical background is based on analyses of the issue in foreign studies, and especially on specific recommendations for practice, including the identification of relevant competences and construction of a competence model for coping with these situations by the employees in residential services. Persons with disability and older persons dependent on the assistance of another person frequently use the services of residential social care. As suggested by domestic and foreign experience, many employees in residential social services may have insufficient experience, qualification, and resources to understand and fulfil the (dysfunctional) needs of older persons and/or with disability. This may present not only a huge barrier in the provision of effective interventions in the context of social services, but also a considerable obstacle to the application of palliative and hospice care to these persons in an adequate, holistically oriented, and individualized environment. The aim of the publication is, inter alia, to foster a debate on issues that are insufficiently reflected in our sociocultural environment.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50902 - Social sciences, interdisciplinary

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Náročné, krizové a mimořádné situace v kontextu rezidenčních služeb. Umírání, doprovázení a smrt uživatelů se zdravotním postižením

  • ISBN

    978-80-244-5725-3

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    129-139

  • Počet stran knihy

    160

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS kapitoly