Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Does Schoolmate and Teacher Support Buffer against the Effect of Adverse Childhood Experiences on Emotional and Behavioural Problems?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F21%3A73610400" target="_blank" >RIV/61989592:15260/21:73610400 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mdpi.com/1660-4601/18/24/13009/htm" target="_blank" >https://www.mdpi.com/1660-4601/18/24/13009/htm</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3390/ijerph182413009" target="_blank" >10.3390/ijerph182413009</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Does Schoolmate and Teacher Support Buffer against the Effect of Adverse Childhood Experiences on Emotional and Behavioural Problems?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study aims to explore the associations of schoolmate and teacher support with emotional and behavioural problems (EBP) and whether schoolmate and teacher support affects the associations of adverse childhood experiences (ACE) and of EBP in adolescence. We obtained data from 5220 students aged from 11 to 15 (48.7% boys), who participated in the Health Behaviour in a School-aged Children study (2018, Slovakia). Using logistic regression adjusted for gender, age and family affluence we assessed the modification of the relations of ACE and EBP by schoolmate and teacher support. Schoolmate and teacher support decreased the probability of EBP (Odds Ratios, 95% confidence intervals: 0.76, 0.74|0.79; and 0.86, 0.83|0.89, respectively). However, we found no statistically significant interactions of schoolmate and teacher support regarding the association of ACE with EBP. Schoolmate and teacher support decreased the likelihood of EBP among adolescents but do not buffer the relation of any previous ACE with EBP.

  • Název v anglickém jazyce

    Does Schoolmate and Teacher Support Buffer against the Effect of Adverse Childhood Experiences on Emotional and Behavioural Problems?

  • Popis výsledku anglicky

    This study aims to explore the associations of schoolmate and teacher support with emotional and behavioural problems (EBP) and whether schoolmate and teacher support affects the associations of adverse childhood experiences (ACE) and of EBP in adolescence. We obtained data from 5220 students aged from 11 to 15 (48.7% boys), who participated in the Health Behaviour in a School-aged Children study (2018, Slovakia). Using logistic regression adjusted for gender, age and family affluence we assessed the modification of the relations of ACE and EBP by schoolmate and teacher support. Schoolmate and teacher support decreased the probability of EBP (Odds Ratios, 95% confidence intervals: 0.76, 0.74|0.79; and 0.86, 0.83|0.89, respectively). However, we found no statistically significant interactions of schoolmate and teacher support regarding the association of ACE with EBP. Schoolmate and teacher support decreased the likelihood of EBP among adolescents but do not buffer the relation of any previous ACE with EBP.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30304 - Public and environmental health

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Environmental Research and Public Health

  • ISSN

    1661-7827

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    24

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000738588800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85120811431