Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Synodality: the Church that Still Listens and Learns

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F22%3A73614543" target="_blank" >RIV/61989592:15260/22:73614543 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://karolinum.cz/data/clanek/10742/Theol_12_1_0011.pdf" target="_blank" >https://karolinum.cz/data/clanek/10742/Theol_12_1_0011.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363398.2022.15" target="_blank" >10.14712/23363398.2022.15</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Synodality: the Church that Still Listens and Learns

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article addresses one specific aspect of the synodal vision of the Church which is currently discussed in the Catholic Church. This aspect consists of the vision of a Church that is still a Church learning who to be and how to be. Using the construct of a community of practice, adopted from the field of the sociology of learning (Etienne Wenger), I analyse how the synodal Church, preferring the theology of the local Church, is open to new learning. As I demonstrate in the article, such an understanding contains within it a rich heuristic for our understanding of Revelation of God, including implications for an understanding of continuing revelation, as well as a revision of the Church’s concept of the Magisterium (sg.) in favour of the Magisteria (pl.). The article, therefore, shows a surprising point of view: How basic ecclesiological themes help us illuminate the Christian understanding of divine Revelation as an ongoing Revelation in human history.

  • Název v anglickém jazyce

    Synodality: the Church that Still Listens and Learns

  • Popis výsledku anglicky

    This article addresses one specific aspect of the synodal vision of the Church which is currently discussed in the Catholic Church. This aspect consists of the vision of a Church that is still a Church learning who to be and how to be. Using the construct of a community of practice, adopted from the field of the sociology of learning (Etienne Wenger), I analyse how the synodal Church, preferring the theology of the local Church, is open to new learning. As I demonstrate in the article, such an understanding contains within it a rich heuristic for our understanding of Revelation of God, including implications for an understanding of continuing revelation, as well as a revision of the Church’s concept of the Magisterium (sg.) in favour of the Magisteria (pl.). The article, therefore, shows a surprising point of view: How basic ecclesiological themes help us illuminate the Christian understanding of divine Revelation as an ongoing Revelation in human history.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60303 - Theology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae Theologica

  • ISSN

    1804-5588

  • e-ISSN

    2336-3398

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    12-27

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85143286983