Bližší kabát než košile? Morální závazky křesťanského novináře
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F23%3A73620836" target="_blank" >RIV/61989592:15260/23:73620836 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://studiatheologica.eu/pdfs/sth/2023/01/07.pdf" target="_blank" >https://studiatheologica.eu/pdfs/sth/2023/01/07.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/STH.2022.046" target="_blank" >10.5507/STH.2022.046</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bližší kabát než košile? Morální závazky křesťanského novináře
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie se zaměřuje na problém slučitelnosti křesťanské víry a novinářské etiky. Konceptualizuje žurnalistiku z hlediska profesní ideologie (Mark Deuze) a představuje její klíčové složky (služba veřejnosti, objektivita, nezávislost, bezprostřednost, etika). Ukazuje, jak je tato ideologie spojena s "vysokou modernitou" (D. C. Hallin) a jak je její imperativ nestrannosti a odstupu v rozporu s křesťanským pojetím komunikace. Na empirickém materiálu (hloubkové rozhovory se dvěma českými profesionálními novináři z médií veřejné služby) pak ilustruje strategie, které čeští novináři používají k překonání konfliktu mezi vírou a profesí. Ukazuje se, že harmonizaci identit a konstrukci organizační identity (L. van Zoonen), zahrnující jak profesní normy, tak náboženskou subjektivitu, umožňují procesy deprofesionalizace v žurnalistice, ale také detradicionalizace náboženství. Studie dochází k závěru, že tuto skutečnost je třeba uchopit teoreticky a pastoračně a novinářskou etiku (zejména pojem objektivity) podrobit revizi, aby zahrnovala osobní, vztahový aspekt - sloužící k budování živého společenství.
Název v anglickém jazyce
Near is My Shirt but Nearer is My Skin? The Moral Obligations of a Christian Journalist
Popis výsledku anglicky
The present study focuses on the problem of compatibility between the Christian faith and journalistic ethics. It conceptualizes journalism in terms of professional ideology (Mark Deuze) and presents its key components (public service, objectivity, independence, immediacy, ethics). It shows how this ideology is linked to "high modernity" (D. C. Hallin) and how its imperative of impartiality and distance is at odds with a Christian conception of communication. It then uses empirical material (in-depth interviews with two Czech professional journalists from the public service media) to illustrate the strategies Czech journalists use to overcome the conflict between faith and profession. It turns out that the harmonisation of identities and the construction of an organisational identity (L. van Zoonen), encompassing both professional norms and religious subjectivity is enabled by deprofessionalisation processes in journalism, but also by the detraditionalisation of religion. The study concludes that this reality needs to be grasped theoretically and pastorally, and journalistic ethics (especially the notion of objectivity) needs to be subjected to a revision to include a personal, relational aspect - serving to build a living community.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Theologica
ISSN
1212-8570
e-ISSN
2570-9798
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
137-157
Kód UT WoS článku
001020972200007
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85164365149