Nákupní spád, nákupní chování a nákupní centra: příklad brněnské aglomerace (příspěvek ke studiu denních urbánních systémů)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F12%3A33141899" target="_blank" >RIV/61989592:15310/12:33141899 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14560/12:00057140 RIV/68145535:_____/12:00387046
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nákupní spád, nákupní chování a nákupní centra: příklad brněnské aglomerace (příspěvek ke studiu denních urbánních systémů)
Popis výsledku v původním jazyce
Ekonomické a společenské změny po roce 1990 se v České republice projevily také v nákupním chování obyvatel. Typickou se stala nejen standardní forma denních nákupů základních potravin v malých neřetězcových prodejnách, ale i denní návštěva specializovaných maloobchodních řetězců nebo nákupních center. Denní cesta za nákupy je často provázaná s dojížďkou do zaměstnání, škol či za jinými službami a dotváří stále silnější vazby obyvatel v rámci denního urbánního systému. Rozhodující intenzita však není vevazbě jádro-zázemí, ale spíše zázemí-příměstská zóna, kde jsou největší nákupní centra, hypermarkety, diskonty a další prodejní koncepty ponejvíce lokalizovány. Často se pak nejedná o denní, ale nepravidelnou či víkendovou aktivitu. Tato místa se tak stávají určitými uzlovými centry (sekundárními jádry) maloobchodu, služeb a volnočasových aktivit soupeřícími s městských centrem. Cílem našeho příspěvku je provést analýzu vlivu prostorových, sociodemografických a psychografických faktorů
Název v anglickém jazyce
Retail gravity models, shopping habits and shopping centres: example of Brno agglomeration (contribution to the study of daily urban systems)
Popis výsledku anglicky
Economic and social changes since the year 1990 in the Czech Republic have been reflected in the shopping habits of the population. Not only is the 'standard' form of everyday shopping for basic provisions at corner shops now typical, but so is daily visits to specialised retail chain stores or shopping centres. Such daily shopping trips are often combined with commuting to work and school or travelling for other services and have become an important factor in the daily lives of residents. This phenomenon has led to the formation of stronger links between inhabitants within a daily urban system. The primary intensity is observed not in the core-periphery link but rather between the periphery of the agglomeration and suburban zones where most of the bigshopping malls and hypermarkets are located. Frequently this is not a daily but rather an irregular or weekend activity. These places are thus becoming special centres (secondary cores) of retail business, services, and leisure time acti
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/IAA301670901" target="_blank" >IAA301670901: Časoprostorová organizace denních urbánních systémů: analýza a hodnocení vybraných procesů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
48
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
32
Strana od-do
879-910
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—