Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Modelling the driving speed on expressway ramps based on floating car data

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F22%3A73614893" target="_blank" >RIV/61989592:15310/22:73614893 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/44994575:_____/22:N0000046

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0263224122002676" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0263224122002676</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.measurement.2022.110995" target="_blank" >10.1016/j.measurement.2022.110995</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Modelling the driving speed on expressway ramps based on floating car data

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Driving speed is one of the key concepts and risk factors in transportation research. The insights into operational and safety aspects of driving can be provided by floating car data (FCD), collecting information about speed, position and time by vehicles themselves. FCD are often recorded at high frequency, representing a continuous phenomenon. As such, convenient approach can be functional data analysis (FDA). Speed trajectories are investigated, identifying sections with rapid changes of speed and sections where drives in central and auxiliary lanes cannot be distinguished in terms of their speed. The effect of curvature and auxiliary lanes on driving speed was shown by functional regression models. Significant influence of road shape on speed was found for ramps with complex shape. The accuracy of regression models was assessed by RMSE, NRMSE, and precision of estimators by point-wise confidence intervals. The analysis was performed on an expressway interchange in Brno, Czech Republic.

  • Název v anglickém jazyce

    Modelling the driving speed on expressway ramps based on floating car data

  • Popis výsledku anglicky

    Driving speed is one of the key concepts and risk factors in transportation research. The insights into operational and safety aspects of driving can be provided by floating car data (FCD), collecting information about speed, position and time by vehicles themselves. FCD are often recorded at high frequency, representing a continuous phenomenon. As such, convenient approach can be functional data analysis (FDA). Speed trajectories are investigated, identifying sections with rapid changes of speed and sections where drives in central and auxiliary lanes cannot be distinguished in terms of their speed. The effect of curvature and auxiliary lanes on driving speed was shown by functional regression models. Significant influence of road shape on speed was found for ramps with complex shape. The accuracy of regression models was assessed by RMSE, NRMSE, and precision of estimators by point-wise confidence intervals. The analysis was performed on an expressway interchange in Brno, Czech Republic.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10103 - Statistics and probability

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    MEASUREMENT

  • ISSN

    0263-2241

  • e-ISSN

    1873-412X

  • Svazek periodika

    195

  • Číslo periodika v rámci svazku

    MAY

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    "110995-1"-"110995-16"

  • Kód UT WoS článku

    000793611500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85128193433