Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F22%3A73617182" target="_blank" >RIV/61989592:15310/22:73617182 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15410/22:73617182
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24462356" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24462356</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24462356" target="_blank" >10.5507/pdf.22.24462356</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice přináší nové pohledy na postavení těchto osob ve třech vymezených oblastech veřejného života. V předchozím atlasu (Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice, Olomouc: Univerzita Palackého, 2022) porovnávali jeho autoři kvantitativní a částečně kvalitativní stránku vzdělávacích podmínek žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (často se zdravotním postižením) v ČR, v krajích i v území obcí s rozšířenou působností. V tomto atlasu rozšiřuje autorský tým svůj pohled na osoby se zdravotním postižením, jejich životní podmínky, možnosti vzdělávání, návazných sociálních služeb a zaměstnávání. Osoby se zdravotním postižením představují z povahy věci samé skupinu občanů, kteří jsou zasaženi významnou sociální událostí a příslušným znevýhodněním. Jsou tedy oprávněnými příjemci společenské solidarity, která však u nás stále, ani po tolika letech demokratického vývoje, není přijímána jako samozřejmá či potřebná. Jedním z největších problémů veřejné správy, a zdaleka se to netýká pouze veřejné politiky v oblasti zdravotního postižení, je tzv. resortismus. Tedy řešení jednotlivých izolovaných aspektů vybraného problému izolovaně, bez znalosti vazeb, které jsou v reálném životě běžné, avšak z pohledu přístupu jednotlivých orgánů veřejné správy „již patří někomu jinému“. Jednotlivé kapitoly atlasu respektují členění veřejné správy u nás, avšak přinášejí vždy výseč dané problematiky, která úzce souvisí se životem osob se zdravotním postižením. V systému vzdělávání je nově prezentováno zastoupení stupňů podpůrných opatření u žáků s různými druhy zdravotního postižení. Vybrané mapy ukazují teritoriální rozmístění škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením, včetně tříd pro tyto žáky na běžných školách, dále školských poradenských zařízení a základních škol speciálních. Rovněž zobrazují významný, byť rozsahem nevelký, segment středního školství – jednoleté a dvouleté praktické školy určené pro zlepšení možnosti uplatnění žáků s těžšími zdravotními postiženími na trhu práce. Právě přechod žáků se zdravotním postižením ze světa vzdělávání do světa práce a případně do samostatného dalšího života je palčivým úkolem všech tří ne/spolupracujících resortů. Atlas ukazuje dostupné prostředky, formy a instituce, které cílové skupině osob pomáhají, ať už se jedná o školy, školská poradenská zařízení, sociální služby a jejich zařízení, či instituty podpory zaměstnanosti včetně specializovaných zaměstnavatelů osob se zdravotním postižením, sociální podniky. Všichni totiž řeší ve své činnosti jediné, a to jak zvýšit zaměstnanost a možnosti kvality života osob se zdravotním postižením. Atlas nemůže naznačené otázky řešit. Přináší však celou řadu informací a podnětů, které mohou přispět k lepší provázanosti popisovaných situací a často izolované institucionální podpory. Konečně také, poprvé u nás, nabízí geoinformační pohled na zajímavou a dosud jen málo popsanou oblast života významné skupiny občanů ČR.
Název v anglickém jazyce
Atlas of Education, Social Services and Employment for Persons with Disabilities in theCzech Republic
Popis výsledku anglicky
The atlas of education, social services and employment of persons with disabilities in the Czech Republic brings new perspectives on the role of these persons in three defined areas of public life. In the previous atlas (Atlas of the Education of Pupils with Special Educational Needs in the Czech Republic, Olomouc: Palacký University, 2022), its authors compared the quantitative and partly qualitative aspects of the educational conditions of pupils with special educational needs (often with disabilities) in the Czech Republic, in the regions and the territory of municipalities with extended powers. In this atlas, the author team expands its view on people with disabilities, their living conditions, educational opportunities, follow-up social services and employment. Persons with disabilities are, by their very nature, a group of citizens who are affected by a significant social circumstance and a corresponding disadvantage. They are therefore the rightful beneficiaries of social solidarity, which, however, is still not accepted as self-evident or necessary in our country, even after so many years of democratic development. One of the biggest problems of public administration, and it is far from the only public policy in the field of disability, is the so-called departmentalism. That is, solving individual isolated aspects of the selected problem in isolation, without knowledge of connections that are common in real life, but from the point of view of the approach of individual public administration bodies "already belong to someone else". The individual chapters of the atlas respect the breakdown of public administration in our country but always bring a slice of a given issue that is closely related to the lives of people with disabilities. In the education system, the representation of levels of support measures for students with different types of disabilities is newly presented. The selected maps show the territorial distribution of schools independently established for pupils with disabilities, including classes for these pupils in regular schools, as well as school counselling facilities and special primary schools. They also depict an important, albeit small, segment of secondary education – one-year and two-year practical schools designed to improve the employment opportunities of students with severe disabilities in the labour market. It is precisely the transition of students with disabilities from the world of education to the world of work and possibly to an independent future life that is a pressing task for all three non-/cooperating departments. The Atlas shows the available means, forms and institutions that help the target group of people, whether they are schools, school counselling facilities, social services and their facilities, or employment support institutes, including specialized employers of persons with disabilities, and social initiatives. All of them deal with only one thing in their activities, namely how to increase employment and quality of life opportunities for people with disabilities. Atlas cannot solve the indicated questions. However, it brings a whole range of information and stimuli that can contribute to a better connection between the described situations and the often isolated institutional support. Finally, for the first time in our country, it offers a geo-information view of an interesting and so far little-described area of the life of an important group of citizens of the Czech Republic.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-6235-6
Počet stran knihy
152
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—