Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Formation and instutionalisation of education for female teachers, during the second half of the 19th century in the Czech lands

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F13%3A33144009" target="_blank" >RIV/61989592:15410/13:33144009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Formation and instutionalisation of education for female teachers, during the second half of the 19th century in the Czech lands

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper aims to clarify the formation and institutionalization of girls' education, leading to teachers profession, in the second half of the 19th century in the Czech nationalist middle-class. To clarify the development will be approached from the perspective of discursive role of women. Attention will be paid, in the first part, to the historical context shaping of teaching as profession during the school reforms of Maria Theresa and normatives that restricted women in that profession. In the nextsection we will focus on clarifying changes discourse of femininity that was in the Czech environment depends mainly on educational concepts.. The beginning of female teaching profession is placed in the 60' years of the 19th century, especially with therelease of the Imperial School Act in 1869, which allowed women to perform the teaching in public. Attention will be also paid to current reactions provoked by women in a male teachers'stuff, during the second haf of the 19th century.

  • Název v anglickém jazyce

    Formation and instutionalisation of education for female teachers, during the second half of the 19th century in the Czech lands

  • Popis výsledku anglicky

    This paper aims to clarify the formation and institutionalization of girls' education, leading to teachers profession, in the second half of the 19th century in the Czech nationalist middle-class. To clarify the development will be approached from the perspective of discursive role of women. Attention will be paid, in the first part, to the historical context shaping of teaching as profession during the school reforms of Maria Theresa and normatives that restricted women in that profession. In the nextsection we will focus on clarifying changes discourse of femininity that was in the Czech environment depends mainly on educational concepts.. The beginning of female teaching profession is placed in the 60' years of the 19th century, especially with therelease of the Imperial School Act in 1869, which allowed women to perform the teaching in public. Attention will be also paid to current reactions provoked by women in a male teachers'stuff, during the second haf of the 19th century.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    History of Education and Children's Literature

  • ISSN

    1971-1093

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    VIII.

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    167-180

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus