Feminizace učitelské profese aneb profesionalizace žen učitelek jako důsledek institucionalizace primární edukace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73595921" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73595921 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333175807" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333175807</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Feminizace učitelské profese aneb profesionalizace žen učitelek jako důsledek institucionalizace primární edukace
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje problematice profesionalizace žen učitelek v historickém kontextu procesu institucionalizace elementárního školství v českých zemích Habsburské monarchie v průběhu 19. století. Na základě analýzy diskursivních praktik definujících proměny role ženy, budou rekonstruovány počátky a proměny profesního uplatnění žen učitelek vedoucí k feminizaci učitelského povolání. Obsah příspěvku bude zaměřen na dva důležité a vzájemně provázané aspekty. Na prvním místě bude zjednodušeně nastíněn proces institucionalizace národního školství, který se ruku v ruce nesl v duchu národního boje, stejně jako ženského emancipačního hnutí, a za druhé ve své podstatě vedl k profesionalizaci ženského učitelského povolání.
Název v anglickém jazyce
Education Primary Education Feminition of the Teacher Profession or Professionalization of Women Teacher as a Result of Institutionalization of Primary Education
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the issue of professionalization of female teachers in the historical context of the process of institutionalization of elementary education in the Czech lands of the Habsburg monarchy during the 19th century. Based on the analysis of the discourse practices defining the transformation of the role of a woman, the beginnings and changes in the professional use of the female teacher will be reconstructed to feminize the teaching profession. The content of the paper will focus on two important and interrelated aspects. Firstly, the complex process of institutionalizing national education, which hand in hand in the spirit of national struggle, as well as the women's emancipation movement, has been clarified and has, secondly and in essence, led to the professionalization of the female teacher's profession.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou organizovanou Pedagogickou fakultou Prešovskej univerzity v Prešove pri príležitosti 70. výročia založenia Pedagogickej fakulty v Prešove
ISBN
978-80-555-2267-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
58-65
Název nakladatele
Prešovská univerzita
Místo vydání
Prešov
Místo konání akce
Prešov
Datum konání akce
6. 2. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—