Médium digitální fotografie jako prostředek k rozvíjení vizuální gramotnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F13%3A33146359" target="_blank" >RIV/61989592:15410/13:33146359 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Médium digitální fotografie jako prostředek k rozvíjení vizuální gramotnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Autor věnuje v článku pozornost postupnému "zlidovění" média fotografie. Extenze fotografie způsobila nadměrné zahlcení reálného i virtuálního prostředí obrazy, což vedlo podle něj například ke značné ztrátě zájmu diváků o jejich obsahy. I s tím je spojená vizuální negramotnost mnohých dnešních diváků a tvůrců fotografií. Pro správnou interpretaci fotografií i jiných uměleckých artefaktů považuje autor nezbytnou teoretickou platformu diváka. Divák by měl chápat dílo v hlubším umělecko-historickém kontextu a jeho autora v širších sociálních a dobových souvislostech. V aktivní fotografické tvorbě autor vidí efektivní prostředek, jak zlepšovat vizuální gramotnost. Autor článku (s odkazem na myšlenky N. Goodmana) také poukazuje na nutnost intuitivního, nonverbálního vnímání fotografie (a umění obecně). Vytváření strategií rozvoje divákovy spontaneity při percepci obrazu autor vnímá jako jeden z nejsložitější úkolů výtvarné pedagogiky. (Tyto strategie nejsou předmětem studie.) Autor si uvěd
Název v anglickém jazyce
Digital Photography as a Means of Education through Art for Visual Literacy Development
Popis výsledku anglicky
The author focuses on gradual "popularization" of the medium of photography. The expansion of photography caused excessive flooding of real and virtual environment with images which has, according to the author, led to a significant loss of viewers' interest in their content. This is connected with visual illiteracy of many viewers and creators of photography. The author thinks that a theoretical platform is necessary for a viewer to correctly interpret photography and other artistic objects. The viewershould understand artistic work in deeper artistic-historical context and its author in wider social and historical connotations. The author considers active photographic production an effective means to improve visual literacy. The author (in referenceto thoughts of N. Goodman) also points out to the necessity to perceive photography (and art generally) intuitively and nonverbally as well. Creating strategies to develop viewer's spontaneity in perceiving images is, according to the au
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů X. Sborník z X. ročníku studentské vědecké konference
ISBN
978-80-244-4322-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
418-424
Název nakladatele
Univerzita Palackého
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
27. 11. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—