Interdisciplinární kooperace u osob s poruchami autistického spektra s akcentem na roli logopeda a intencí na pragmatickou jazykovou rovinu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F14%3A33153157" target="_blank" >RIV/61989592:15410/14:33153157 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Interdisciplinární kooperace u osob s poruchami autistického spektra s akcentem na roli logopeda a intencí na pragmatickou jazykovou rovinu
Popis výsledku v původním jazyce
Preference for an interdisciplinary or transdisciplinary approach constitutes a significant prerequisite and the determining factor for proper and comprehensive intervention in Individuals with Autistic Spectrum Disorders, especially across the disciplines of social sciences and medicine. The objective of the presented paper is to emphasize the substantiated nature of the interdisciplinary cooperation in individuals with autistic spectrum disorders. The authors will primary focus on the role of the speech therapist that will be defined not only from the theoretical point of view, but also reflected through the outcomes of a research carried out at the Faculty of Education, Palacky University, Olomouc, Czech Republic (IGA, PdF_2011_010, Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra (Speech Therapy Intervention in Individuals with Autistic Spectrum Disorders); UP 2011/2012, main researcher: Vitásková). Specific role shall be played by the pragmatic language level as the b
Název v anglickém jazyce
Interdisciplinary Cooperation in Individuals with Autistic Spectrum Disorders Emphasizing the Role of Speech Therapist and the Intention of Pragmatic Language Level
Popis výsledku anglicky
Autistic spectrum disorders (ASD) represent severe neurodevelopmental conditions associated with typical set of symptoms, both specific and non-specific. The clinical picture of ASD is significantly dominated by deficits in the form of disturbed communication ability that is apparent early in childhood. The primary aberration is seen at the pragmatic language level, i.e. in the area of social application of the communication ability. Preference for an interdisciplinary or transdisciplinary approach constitutes a significant prerequisite and the determining factor for proper and comprehensive intervention, especially across the disciplines of social sciences and medicine. The objective of the presented paper is to emphasize the substantiated nature of the interdisciplinary cooperation in individuals with autistic spectrum disorders. The authors will primary focus on the role of the speech therapist that will be defined not only from the theoretical point of view, but also reflected thro
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-31457S" target="_blank" >GA14-31457S: Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra</a><br>
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu
ISBN
978-80-244-4290-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
189-197
Název nakladatele
Univerzita Palackého
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
11. 3. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—