Analýza možností diagnostiky a intervence oromotorické praxie u klientů poruchou autistického spektra
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F15%3A73583931" target="_blank" >RIV/61989592:15410/15:73583931 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://Dostupné" target="_blank" >http://Dostupné</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza možností diagnostiky a intervence oromotorické praxie u klientů poruchou autistického spektra
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku se zabýváme možnostmi diagnostiky a intervence oromotorické praxie u osob s poruchami autistického spektra (PAS). Tato oblast je v tuzemských i zahraničních podmínkách poměrně opomíjena. Ústřední je analýza oromotorické schopnosti u dítěte s PAS prostřednictvím aplikace dílčí úkolové aktivity ze softwarového programu FONO 2, oddílu s názvem Rozcvička. Výsledky longitudinálního pozorování jsou detekované prostřednictvím vytvořené hodnotící škály a zaznamenané formou tabulek a grafů, jež jsou následně analyzovány. Výsledky studie jsou dílčím výstupem specifického výzkumu projektu IGA (IGA 2014/2015 PdF 2014_016) a částečně také projektu GAČR realizovaném na Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Název v anglickém jazyce
Analysis of possibilities of diagnosis and intervention of oral motor praxia in clients with autism spectrum disorders
Popis výsledku anglicky
The contribution deals with the possibilities of oromotor praxis diagnosis and intervention in individuals suffering from autism spectrum disorders (ASD). Under the Czech and foreign conditions, this domain is rather neglected. The focal analysis is the analysis of an ASD child’s oromotor ability through the application of a partial task activity from the software programme FONO 2, Section ‘Warm-up’. The results of the longitudinal observation are detected by means of the developed evaluation scale and are recorded in the form of tables and graphs, which are analysed subsequently. According to the analysis of oromotor abilities, it is possible to achieve positive results through systematic speech and language therapy intervention focused on the development of mobility in the orofacial sphere. We are of the opinion that the ability to imitate oromotor skills could interfere with the ability to understand and acquire non-verbal communication elements and, subsequently, influence the correlations with possible pragmatic communication abilities in ASD children, similar to the discovery of mutual correlation among oral praxis, oral gnosis, motor praxis and visual perception (with special emphasis placed on eye movements) in children suffering from hearing disorders. The results of the study constitute partial outputs of a specific research within the IGA (IGA 2014/2015 PDF 2014_016) project and, in part, also the GAČR project implemented by the Institute of Special Education Studies of the Faculty of Education University in Olomouc.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-31457S" target="_blank" >GA14-31457S: Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Logopedia Silesiana
ISSN
2300-5246
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
19-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—