Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F16%3A73580251" target="_blank" >RIV/61989592:15410/16:73580251 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná publikace se zabývá vnímáním a představivostí osob v situaci zrakového postižení. Výchozím bodem výzkumu pro nás bylo zodpovězení otázky: Jaká jsou specifika percepce a představivosti u osob v situaci zrakového postižení? V rámci teoreticko-kritické analýzy výzkumu jsme hledali odpovídající zdroje a rozličné vědecké práce, zaměřili jsme se na neurovědecké studie, aj. oblasti výzkumu. V rámci naší studie jsme pak volili na případu založený design. Srovnání případových studií přineslo vhled do kvalitativních aspektů a individuálních charakteristik účastníků výzkumu. Zatímco vidící jedinec zcela spoléhá na aktuálně percipovaný vjem, osoba se zrakovým postižením využívá percepce v kontextu představivosti. Především pokud hovoříme o jedinci, který ztrácí zrak postupně a disponuje zbytky zraku. Téma vnímání v kontextu představivosti je hojně zpracováno v literatuře psychologické i neurovědecké. Naopak je spíše spoře zapracováno do literatury pedagogické, potažmo speciálněpedagogické určené pedagogům, speciálním pedagogům, sociálním pracovníkům a dalším profesionálům pracujícím s osobami v situaci zrakového postižení. Na situaci zrakového postižení lze všeobecně pohlížet jako na fenomén percepce, a to nejen té zrakové. Teprve až percepce v kontextu představivosti s sebou nese nutnost hlubšího porozumění. Navrhujeme proto v domácím prostředí České republiky (nevyjímaje prostředí zahraniční) zapracování této oblasti pro přípravu odborníků, kteří budou pracovat s osobami se zrakovým postižením.
Název v anglickém jazyce
Perception in the Person with Visual Impairment in the context of Imagination
Popis výsledku anglicky
The purpose of the text is to provide an insight in to the qualitative aspects of visual impairment. Perception and imagination of people in a situation of visual impairment are the main areas of the theses. The starting point was the following research question: What are the specifics of perception and imagination in visually impaired persons? Our research efforts started with a theoretical-critical analysis of relevant sources and scientific papers. The starting point of our research was a study of neuroscientific research and other scientific sources. In our study we chose a case-based research design A comparison of the cases brought individual characteristics. We conducted a research study at an interval of two years, which allowed us to monitor the progression of visual impairment and the changing perception and imagination. While a sighted individual relies on the information perceived, a person with visual impairment uses perception in the context of imagination. Especially when we talk about an individual who gradually loses sight and uses remaining visual perception. The issue of perception in the context of imagination is frequently analysed in psychological and neuroscientific literature. On the other hand, little is found in literature aimed at education or special education designed for teachers, special educators, social workers, and other professionals working with persons in a situation of visual impairment. A situation of visual impairment can be generally considered a phenomenon of perception, which need not specifically be visual perception. It is only perception in the context of imagination that implies a need for a deeper understanding. As a result, we propose for the Czech Republic (not excluding foreign countries) the inclusion of the theme into the system of training future teachers, who will work with persons in a situation of visual impairment.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-5052-0
Počet stran knihy
188
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—