Možnosti a limity současné literatury pro děti a mládež v procesu výchovy k hodnotám
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73579889" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73579889 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.paidagogos.net/" target="_blank" >http://www.paidagogos.net/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti a limity současné literatury pro děti a mládež v procesu výchovy k hodnotám
Popis výsledku v původním jazyce
Současná literatura určená dětem a mládeži zpracovává řadu aktuálních témat, jako jsou například narušené rodinné vztahy, jinakost a outsiderství, život s handicapem, umírání a smrt, multikulturní problematika, ochrana životního prostředí či rizika virtuální reality. Příběhy tohoto typu mohou v osobnosti čtenáře zanechat zřetelnou stopu, ať už v podobě formování vlastní identity, rozvoje prosociálního chování nebo schopnosti orientovat se ve složitých životních situacích. Literatura pro děti a mládež vydávaná v posledních desetiletích také nově, s využitím humoru, napětí a některých dalších postupů a prostředků přibližuje témata historická, která se tak stávají čtenářsky přístupnější a zajímavější. Tento potenciál současné produkce však naráží na některé bariéry, které nedovolují, aby se kvality konkrétního literárního díla ve výchově k hodnotám plně uplatnily. Příspěvek si všímá možností využití vybraných děl českých a světových autorů literatury pro děti a mládež ve výchově k hodnotám a faktorů, jež utváření hodnotové orientace mladé generace prostřednictvím literárních děl limitují.
Název v anglickém jazyce
Possibilities and limits of contemporary literature for children and youth in the process of values education
Popis výsledku anglicky
The contemporary literature for children and youth treats a variety of current topics such as disturbed family relationships, otherness and outsider status, living with a disability, death and dying, multicultural issues, environmental protection and dangers of virtual reality. Stories like this can leave a distinct footprint in readers` personality, both in terms of shaping their own identity and developing their positive social behaviour and the ability of finding their way in difficult life situations. Literature for children and youth published in recent decades makes use of humour, suspense and some other techniques, it introduces historical themes while making them more accessible and interesting. This current potential, however, faces some barriers that do not allow the quality of literary work to be fully made use of in values education. The paper notes the possibility of using selected works of Czech and international authors of literature for children and youth in values education and the factors limiting the shaping of values orientation of the young generation by means of literary works.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paidagogos
ISSN
1213-3809
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
17-36
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—