Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teoretická východiska pro tvorbu modelu potenciálu podnikatelských kompetencí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73580842" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73580842 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele201707017" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.11118/lifele201707017</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele201707017" target="_blank" >10.11118/lifele201707017</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Teoretická východiska pro tvorbu modelu potenciálu podnikatelských kompetencí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V poslední době vzrůstá tlak na podporu podnikavosti v období školního věku v kontextu snahy vychovávat a vzdělávat pomocí podpory podnikatelských schopností mladých lidí z „nové vlny podnikatelů“. Podnikatelská výchova či výchova k podnikavosti je tak dnes chápána jako nepostradatelná součást řady vládních opatření zemí EU. Přesné vymezení současných postupů v rámci podnikatelské výchovy ale neexistuje a v EU je možné nalézt pestrou škálu různorodých metodik, které se liší mezi jednotlivými zeměmi i v jejich rámci, kdy se různí ve vazbě na jednotlivá vzdělávací zařízení. Klíčovým pojmem se stávají tzv. podnikatelské kompetence. Můžeme je definovat jako znalosti, dovednosti a postoje, které mají vliv na ochotu a schopnost vykonávat podnikatelskou činnost a na vytváření nových hodnot, které lze měřit přímo nebo nepřímo a které mohou být zlepšeny prostřednictvím vzdělávání. V současnosti existuje řada pojetí podnikatelských kompetencí, zaměřujících se především na dospělou (již podnikající) populaci a spadající pod jeden ze dvou hlavních proudů chápání těchto kompetencí – jako vrozených osobnostních charakteristik a jako schopností, které si lze osvojit učením a zkušenostmi. Na základě současných poznatků jsme definovali vlastní modifikovaný teoretický model potenciálu podnikatelských kompetencí. Model zahrnuje tři hlavní dimenze s řadou dílčích faktorů – postojové kompetence (např. self-esteem, schopnost tolerovat nejednoznačnost, místo kontroly), behaviorální kompetence (např. vytrvalost, iniciativnost, kreativita, schopnost nést riziko) a manažerské kompetence (např. systematické plánování, komunikační dovednosti, schopnost řešit problémy). Pozornost je věnována především otázce potenciálu podnikatelských kompetencí, tj. vývojově přiměřeným charakteristikám žáků druhého stupně ZŠ, vytvářejícím prostor pro rozvoj přímých podnikatelských kompetencí v pozdějším věku.

  • Název v anglickém jazyce

    Theoretical Basis for Creation of a Model of Potential for Entrepreneurship Competencies.

  • Popis výsledku anglicky

    The article provides a theoretical basis for a model of potential for entrepreneurship competencies. Recently more stress has been put on a support of entrepreneurship during the school age in the context of the effort to educate “new wave of entrepreneurs” through supporting entrepreneurship competencies of young people. Entrepreneurship education is nowadays understood as an indispensable part of many government actions of EU countries. However, there exist no precise definition of current practice in entrepreneurship education and there can be found a wide range of different methodologies which differ between individual countries as well as within them, where they differ in relation to individual educational facilities. So-called entrepreneurship competencies have become a key term and they can be defined as knowledge, skills and attitudes which influence willingness and ability to carry out business activities and creating new value, and which can be measured directly or indirectly and improved through education. Based on the current knowledge we defined our own modified theoretical model of potential for entrepreneurship competencies. The model includes three main dimensions with a range of sub-factors—attitudinal competencies (e.g. self-esteem, ability to tolerate ambiguity instead of control), behavioural competencies (e.g. persistence, initiative, creativity, risk capacity) and management skills (e.g. systematic planning, communication skills, ability to solve problems). The focus is mainly on the question of potential for entrepreneurship competencies, which are developmentally adequate for pupils of a lower-secondary level, and which create space for the development of entrepreneurship competencies as such later in life.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání

  • ISSN

    1804-526X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    7-31

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus