Podhoubí vzniku Československého komitétu INSEA – historickosrovnávací pedagogická analýza
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73586045" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73586045 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=13&clanek=166" target="_blank" >http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=13&clanek=166</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podhoubí vzniku Československého komitétu INSEA – historickosrovnávací pedagogická analýza
Popis výsledku v původním jazyce
Studie vychází u příležitosti 50. výročí založení Československého komitétu INSEA a připomíná události předcházející jeho ustavení v roce 1967. Autorka zmiňuje zejména rok 1964, kdy se v Praze uskutečnila mezinárodní výstava Dítě a svět a souběžná II. celostátní konference učitelů výtvarné výchovy, a rok 1966, kdy se pod vedením Jaromíra Uždila, budoucího prezidenta Československého komitétu INSEA, v Praze uskutečnil XVIII. světový kongres INSEA. Cílem studie je historickosrovnávací pedagogická analýza a zasazení dobových idejí, aktivit a publikací představitelů vznikajícího komitétu do širšího kontextu. Článek – první ze zamýšleného cyklu studií věnovaných historii národní sekce INSEA – s historizujícím odstupem připomíná složitou historii organizace a její peripetie v nelehké době 2. poloviny 20. století, stejně jako dílo zakladatelů organizace Jaromíra Uždila, Igora Zhoře, Jiřího Davida a dalších. Na základě provedené analýzy postihuje určující edukační a výtvarně-pedagogické problémy a tendence 60. let 20. století, týkají se proměn chápání významu výtvarné tvorby, nového postavení oboru ve vzdělávání a jeho pojetí v návaznosti na vývoj v umění.
Název v anglickém jazyce
Context of the establishment of the Czechoslovak Committee of INSEA – Historical and Comparative Pedagogical Analysis
Popis výsledku anglicky
The study is published on the occasion of the 50th anniversary of the founding of the Czechoslovak Committee of INSEA. The article recalls the events preceding the establishment of the committee in 1967. The author mentions in particular the year 1964, when was held the international exhibition Child and the World and II. national conference of art teachers. It is also mentioned the year 1966, when the XVIII. INSEA World Congress (led by Jaromír Uždil, future president of the Czechoslovak Committee of INSEA) took place in Prague. The aim of the study is the historical-comparative pedagogical analysis and the introduction of contemporary ideas, activities and publications into a wider context. The article – the first of the planned cycle of studies dedicated to the history of the Czech Section of INSEA – recalls the complex history of the organization and its development in the difficult times of the second half of the 20th century, as well as the founders of the organization Jaromír Uždil, Igor Zhoř, Jiří David and others. On the basis of the analysis will be described the determining art educational problems and tendencies of the 60s of the 20th century, concerning the changes in the understanding of art creation, the new position of art in education and its concept linked to the development of art.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
1-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—