ICT nástroje ve vzdělávání: Dostupný prostředek nebo nedosažitelný luxus?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73593974" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73593974 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.fpv.umb.sk/katedry/katedra-techniky-a-technologii/casopis-technika-a-vzdelavanie.html?nevidiaci=1" target="_blank" >https://www.fpv.umb.sk/katedry/katedra-techniky-a-technologii/casopis-technika-a-vzdelavanie.html?nevidiaci=1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
ICT nástroje ve vzdělávání: Dostupný prostředek nebo nedosažitelný luxus?
Popis výsledku v původním jazyce
Neustálý rozvoj informačních a komunikačních technologií, včetně jejich zavádění do vzdělávání, kladou stále nové požadavky na učitele, kteří musí být připraveni s moderními didaktickými prostředky a technologiemi pracovat a vytvářet pro potřeby takto koncipované výuky také vhodné vzdělávací materiály. Tato potřeba vychází nejen z praxe, ale také z nutnosti akceptovat moderní paradigma vzdělávání, které vnímá důležitost vnitřních předpokladů žáka pro učení, ale také jeho kontaktů či interakce s prostředím. V tomto moderním paradigmatu vzdělávání jsou tak kladeny nové požadavky na učitele a i když nemusí být učitelé nutně experti na oblast ICT, měli by být ale schopni je využít ve výuce, kde mají plnit především roli poradců žáků. Vymezení těchto požadavků je možné odvodit z modelu TPCK. Hlavním cílem příspěvku je popis aktuálního stavu využití nástrojů ICT ve výuce na českých školách s využitím metod pedagogického výzkumu. V souvislosti s tímto cílem je také řešena problematika zaměřená na konkrétní způsoby použití těchto nástrojů v reálných podmínkách vzdělávacího procesu.
Název v anglickém jazyce
ICT Tools in Education: Available Means or Unreachable Luxury?
Popis výsledku anglicky
The constant evolution of information and communications technology, including its implementation in education, places new demands on teachers who have to be prepared to work with modern didactic tools and technologies, and at the same time create appropriate educational materials for such tuition. This need stems not only from practice but also from the necessity to accept modern paradigm of teaching. The latter perceives the importance of student’s inner conditions of learning as well as their contact and/or interaction with the environment. That is why new demands are placed on the teacher in this modern teaching paradigm and even though the teachers do not necessarily need to be ICT experts, they should be able to make use of them in tuition where their role should be, above all, that of students’ advisor. These demands can be defined via the TPCK model. The main objective of this paper is to describe the current state of the use of ICT tools in the education process at Czech schools, using the methods of educational research. In addition to the main objective, attention was focused also on determining the specific ways of using these tools under real conditions of the educational process.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Technika a vzdelávanie
ISSN
1338-9742
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
20-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—