Připravenost budoucích učitelů primárního stupně na práci s gradovanými úlohami v matematice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73594146" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73594146 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Připravenost budoucích učitelů primárního stupně na práci s gradovanými úlohami v matematice
Popis výsledku v původním jazyce
Zajistit odpovídající obtížnost matematických úloh tak, aby vyhovovaly kognitivní úrovni jednotlivých žáků ve třídě, bývá nelehký úkol. Jedno z řešení mohou představovat tzv. gradované úlohy. Gradované úlohy se dají charakterizovat jako posloupnost několika úloh zaměřených na procvičování určité části učiva, jejichž náročnost stoupá podle jistých kriterií. Podle obtížnosti se úlohy řadí do několika úrovní. Žáci podle svých schopností mohou řešit jen vybranou úroveň gradovaných úloh a dostávají možnost uspět na své obtížnostní úrovni. Gradované úlohy tak napomáhají individuální výuce. Další využití gradovaných úloh je, že žáci postupují při výuce daného tematického celku od řešení příkladů nejnižší úrovně k nejvyšší úrovni. Zde se často uplatňují tzv. gradované řetězce matematických úloh. Jedná se o posloupnosti několika úloh, kde následující úloha navazuje na úlohu předcházející, ale vždy se v ní objeví něco nového dosud neprocvičeného. Práce s gradovanými úlohami a zejména tvorba gradovaných úloh bývá pro učitele náročná, neboť jednotlivé úlohy se musí správně vystupňovat. Východiskem příspěvku bylo řešení projektu Studentské grantové soutěže na Univerzitě Palackého v Olomouci s názvem Netradiční výuková prostředí ve vyučování matematice. V rámci projektu se mimo jiné zjišťovalo povědomí budoucích učitelů o gradovaných úlohách v matematice.
Název v anglickém jazyce
Prospective Teacher Readiness for Using Graduated Tasks in Primary Mathematics
Popis výsledku anglicky
It is a difficult task to ensure the corresponding difficulty of mathematical tasks to suit the cognitive level of individual pupils in the classroom. One of the solutions can be so-called graded tasks. Graded tasks can be characterized as a sequence of several tasks aimed at practicing a particular part of the curriculum, the difficulty of which increases according to certain criteria. Depending on the difficulty, the tasks are divided into several levels. Pupils can, according to their abilities, solve only a selected level of graded tasks and are given the opportunity to succeed at their difficulty level. Graded tasks thus facilitate individual teaching. Another use of graded tasks is that pupils proceed in teaching the thematic whole from solving the lowest level to the highest level. The so-called graded strings of mathematical tasks are often used here. These are sequences of several tasks, where the next task follows the previous one, but something new, not yet trained, always appears in it. Working with graded tasks, and especially the creation of graded tasks, is challenging for teachers, as individual tasks must be stepped up properly. The starting point of the paper was the solution of the Student Grant Competition project at Palacký University in Olomouc called Unconventional Educational Environments in Teaching Mathematics. Among other things, the project examined the awareness of future teachers about graded tasks in mathematics.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Magister : refexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu
ISSN
1805-7152
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
59-66
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—