Knihařství jako součást technické výchovy na základní škole
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73595984" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73595984 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2019/02/06.pdf" target="_blank" >https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2019/02/06.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2019.005" target="_blank" >10.5507/tvv.2019.005</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Knihařství jako součást technické výchovy na základní škole
Popis výsledku v původním jazyce
Řemesla, tradiční ruční výroba, tvořivost a originalita jsou významově tradiční, historicky podmíněné pojmy, které úzce souvisejí s lidskou činností při výrobě praktických, ale i uměleckých produktů. Lidé se k takovýmto jedinečným produktům ubírají s určitou nostalgickou vizí, vymanit se z uniformity současného trendu průmyslové jednotvárnosti, která nese znaky výrobních postupů založených na automatizaci, digitalizaci, robotizaci a dalších technologicky–moderních procesech výroby. Pro dnešní generace dětí je charakteristický život, v němž převládají informační a komunikační technologie. Vzdělávací strategie akcentují rozvoj kompetencí směřujících ke znalostem a dovednostem práce s moderními technologiemi, a reagují tak na požadavky technologicky vyspělého průmyslu. Odborníci na technické vzdělávání již ale poukazují na fakt, že se často zapomíná na rozvíjení manuální zručnosti, technické tvořivosti a na vedení žáků k pozitivnímu postoji k řemeslům. Je důležité, aby bylo žákům poskytnuto technické vzdělání v takové míře, aby se pro ně technika stala součástí běžného života v moderní i tradiční podobě. Realizace technického vzdělávání je čím dál více diskutované téma a je důležité v souvislosti pokrokem techniky inovovat také samotné vzdělávání žáků již na základních školách. Knihařské řemeslo je jedno z nejstarších řemesel, avšak v souvislosti s rozvojem moderních ICT technologií je toto řemeslo spíše na ústupu. V rámci předkládaného článku jsou popsány vybrané technologické postupy ruční knihařské výroby a je uveden příklad dobré praxe implementace vybraného postupu do technických předmětů v rámci technické výchovy na základní škole.
Název v anglickém jazyce
Bookbinding as Part of Technical Education in Elementary School
Popis výsledku anglicky
Crafts, traditional manual production, creativity, and originality are traditional and historically contingent concepts closely associated with human activity in the manufacture of practical but also artistic products. People turn to these unique products with a nostalgic vision in order to break out of the current trend of industrial uniformity, which bears the signs of production procedures based on automation, digitalization, use of robots, and other technologically advanced production processes. The life of today’s generation of children is dominated by information and communication technology. Educational strategies emphasize the development of competences focusing on the knowledge and skills of using modern technology, and thus react to the requirements of high-tech industry. However, experts in technical training emphasise the fact that we tend to forget the development of manual skills, technical creativity, and students’ positive attitudes to crafts. Students must be provided with sufficient technical education so that technology becomes part of their everyday life in the modern as well as traditional form. The implementation of technical education is an increasingly discussed topic, and in the context of technical advancement it appears necessary to innovate the system of education already in elementary school. Bookbinding is one of the oldest crafts, but is on the decline in the context of the development of modern ICT technology. The present paper describes selected technological procedures of manual bookbinding production and gives an example of good practice concerning the implementation of a selected procedure in technical education in elementary school.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Trendy ve vzdělávání
ISSN
1805-8949
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
5-19
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—