Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73600275" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73600275 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.19.24456621" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.19.24456621</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.19.24456621" target="_blank" >10.5507/pdf.19.24456621</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této publikace je představit výstupy výzkumné práce čtyřčlenného autorského týmu speciálních pedagogů: Renaty Mlčákové, Jaromíra Maštalíře, Zuzany Melounové a Kláry Rybaříkové. Monografie obsahuje pět kapitol, jejichž společným průsečíkem je proces edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením. Výzkumné aktivity byly zaměřeny na vybrané oblasti edukačního procesu, které dosud nebyly v České republice u cílové skupiny řešeny. Zvolili jsme smíšený design výzkumu, kvantitativní i kvalitativní metodologii. První kapitola přináší výsledky ze speciálněpedagogického logopedického vyšetření lexikální fluence, tvorby vět a způsobu respirace u žáků 1. ročníku základní školy (N=17) a základní školy logopedického typu (N=26), s akcentem na žáky s vývojovou dysfázií (N=18). Platnost výsledků jsme statisticky ověřili pomocí Studentova t-testu, testu nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku a Pearsonova koeficientu korelace. Téma druhé kapitoly se věnuje porovnání výsledků ze speciálněpedagogického logopedického vyšetření sluchové analýzy, sluchové syntézy a schopnosti sebeobsluhy u dětí se sluchovým postižením předškolního věku (N=7) a dětí bez sluchového postižení předškolního věku (N=8). Třetí kapitola seznamuje s komunikačními strategiemi pedagogů s rodinnými příslušníky při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 14 pedagogů základní školy logopedického typu. Čtvrtá kapitola představuje systematickou kazuistiku dospělého muže s výrazně narušenou komunikační schopností na podkladě mozkové obrny, uživatele domova pro osoby se zdravotním postižením. Seznamuje s procesem cesty za možností kvalitnější komunikace a získání pomůcky alternativní a augmentativní komunikace Tobii PCEye Mini a nutných komponentů. V závěrečné páté kapitole předkládáme výsledky pozorování způsobu respirace, speciálněpedagogického logopedického vyšetření porozumění řeči a čtení písmen pomocí zařízení Tobii PCEye Mini u žáků s vývojovou dysfázií (N=19), u žáků s jiným typem logopedických obtíží (N=9) a u žáků s typickým jazykovým vývojem (N=21). Rozhodli jsme se navrhnout a vytvořit vlastní metodiku vyšetření, jednalo se v České republice o pilotní vyšetření porozumění řeči a čtení písmen u dětí s vývojosvou dysfázií pomocí technologie monitorování eye tracking. K ověření platnosti výsledků jsme uplatnili test Kruskal-Wallisova ANOVA a test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Publikace přináší nové poznatky z vybraných oblastí edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením. Věnuje se speciálněpedagogické logopedické diagnostice, resp. speciálněpedagogické logopedické intervenci. Předkládané informace mohou být východiskem k dalšímu výzkumu, mohou přispět k zefektivnění edukace osob cílové skupiny směrem k maximálnímu využití jejich potenciálu. Čtenáři z řad odborné veřejnosti, zejm. speciální pedagogové, speciální pedagogové-logopedi, studenti pregraduální i postgraduální formy studia učitelských i neučitelských studijních programů speciální pedagogiky, mohou v knize najít poznatky pro svou práci i výzkum.
Název v anglickém jazyce
Impaired Communication Ability and Special Education
Popis výsledku anglicky
The aim of this publication is to present the results of the research work of a four-member team of special educators: Renata Mlčáková, Jaromír Maštalíř, Zuzana Melounová and Klára Rybaříková. The publication contains five chapters whose common intersection is the process of education of persons with impaired communication ability and children with hearing impairment. The research activities were focused on selected areas of the educational process, which have not yet been addressed in the Czech Republic in the target group. We chose a combined research design, quantitative and qualitative methodology. The first chapter shows results from speech and language examination of lexical fluence, sentence formation and respiration in pupils of the 1st grade of elementary school (N = 17) and speech and language therapy elementary school (N = 26), with emphasis on pupils with specific language impairment (N = 18). The validity of the results was statistically verified using Student's t-test, chi-square test and Pearson correlation coefficient. The second chapter is focused on the comparison of the ability of auditory analysis and synthesis and the ability of self-help in preschool aged children with hearing impairment (N = 7) and children without hearing impairment of preschool age (N = 8). The third chapter introduces the communication strategies used by educators during communication with family members of pupils with impaired communication ability. Fourteen educators of the speech and language elementary school participated in the questionnaire survey. The fourth chapter presents a systematic case study of an adult man with a significantly impaired communication ability based on cerebral palsy, who lives in a facility for people with disabilities. It introduces the journey towards the possibility of better communication and the acquisition of an alternative and augmentative communication tool of Tobii PCEye Mini and necessary components. In the final fifth chapter we present the results of observation of respiratory pattern, speech comprehension and letter reading in pupils with specific language impairment (N = 19), pupils with other type of speech/language difficulties (N = 9) and pupils with typical language development (N = 21), for which we used Tobii PCEye Mini device. We decided to design and develop our own examination methodology. It was a pilot examination of speech comprehension and letter reading of children with specific language impairment using eye tracking technology in the Czech Republic. We used Kruskal-Wallis ANOVA test and chi-square test. The publication brings new knowledge from selected areas of education, special education diagnostics, special education intervention and counselling for people with impaired communication ability and children with hearing impairments. Presented information can be a starting point for further research, it can contribute to streamlining the education of the target group towards maximum utilization of their potential. Readers from the professional community, especially special educators, speech and language therapists, undergraduate and postgraduate students of special education can find information in the book for their work and research.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-5662-1
Počet stran knihy
188
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—