Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ideje Komenského a výtvarná výchova

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73606329" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73606329 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.historiascholastica.com/sites/historiascholastica.com/files/HS/2-2020/sobanova.pdf" target="_blank" >http://www.historiascholastica.com/sites/historiascholastica.com/files/HS/2-2020/sobanova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2020-2-008" target="_blank" >10.15240/tul/006/2020-2-008</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ideje Komenského a výtvarná výchova

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem článku je poukázat na vybrané ideje díla Jana Amose Komenského a na jejich paralely s výzvami a aspekty současného pojetí výtvarné výchovy. Článek deklaruje zájem o komplexitu Komenského myšlení a autorka se zaměřila na paralely se současným diskurzem výtvarné výchovy. Poukazuje na to, že nelze opomíjet podstatu Komenského pedagogické koncepce, jíž je duchovní dimenze. Je třeba vracet se k této bázi Komenského filozofické a výchovné koncepce, již Komenský nabízí jako cestu k „nápravě věcí lidských“, – a chápat ji jako prostředek k překonání permanentní krize, v níž se postmoderní člověk – ochuzený o tuto podstatnou dimenzi života – nachází. Také dobově ukotvená snaha Komenského nabízet „všenápravu“ vycházela z vědomí společenské krize a jeho hluboká analýza mimo jiné ukazuje, že tuto krizi nemohou vyřešit jednoduchá opatření, nýbrž výchova lidí a pozvolná přeměna jejich smýšlení, životní orientace a způsobů jejich praktického jednání.

  • Název v anglickém jazyce

    Comenius' ideas and art education

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the article is to point out selected ideas of the work of Jan Amos Comenius and their parallels with the challenges and aspects of the current concept of art education. The article declares an interest in the complexity of Comenius&apos; thinking and the author focused on parallels with the current discourse of art education. She points out that the essence of Comenius&apos; pedagogical conception, which is the spiritual dimension, cannot be neglected. It is necessary to return to this basis of Comenius&apos; philosophical and educational conception, which Comenius offers as a way to &quot;correct human things&quot; - and to understand it as a means of overcoming the permanent crisis in which postmodern man - deprived of this essential dimension of life - finds himself.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Historia scholastica

  • ISSN

    1804-4913

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2020

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    92-99

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus