Ideje Komenského a výtvarná výchova
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73606329" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73606329 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.historiascholastica.com/sites/historiascholastica.com/files/HS/2-2020/sobanova.pdf" target="_blank" >http://www.historiascholastica.com/sites/historiascholastica.com/files/HS/2-2020/sobanova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2020-2-008" target="_blank" >10.15240/tul/006/2020-2-008</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ideje Komenského a výtvarná výchova
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je poukázat na vybrané ideje díla Jana Amose Komenského a na jejich paralely s výzvami a aspekty současného pojetí výtvarné výchovy. Článek deklaruje zájem o komplexitu Komenského myšlení a autorka se zaměřila na paralely se současným diskurzem výtvarné výchovy. Poukazuje na to, že nelze opomíjet podstatu Komenského pedagogické koncepce, jíž je duchovní dimenze. Je třeba vracet se k této bázi Komenského filozofické a výchovné koncepce, již Komenský nabízí jako cestu k „nápravě věcí lidských“, – a chápat ji jako prostředek k překonání permanentní krize, v níž se postmoderní člověk – ochuzený o tuto podstatnou dimenzi života – nachází. Také dobově ukotvená snaha Komenského nabízet „všenápravu“ vycházela z vědomí společenské krize a jeho hluboká analýza mimo jiné ukazuje, že tuto krizi nemohou vyřešit jednoduchá opatření, nýbrž výchova lidí a pozvolná přeměna jejich smýšlení, životní orientace a způsobů jejich praktického jednání.
Název v anglickém jazyce
Comenius' ideas and art education
Popis výsledku anglicky
The aim of the article is to point out selected ideas of the work of Jan Amos Comenius and their parallels with the challenges and aspects of the current concept of art education. The article declares an interest in the complexity of Comenius' thinking and the author focused on parallels with the current discourse of art education. She points out that the essence of Comenius' pedagogical conception, which is the spiritual dimension, cannot be neglected. It is necessary to return to this basis of Comenius' philosophical and educational conception, which Comenius offers as a way to "correct human things" - and to understand it as a means of overcoming the permanent crisis in which postmodern man - deprived of this essential dimension of life - finds himself.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historia scholastica
ISSN
1804-4913
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
92-99
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—