Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Znalosti a zkušenosti žáků s lehkým mentálním postižením v oblasti sexuality a sexuální výchovy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73605675" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73605675 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://drive.google.com/file/d/1K-YAkr2Z30q0hOmKG3o49_FFaXwYFW-v/view?usp=sharing" target="_blank" >https://drive.google.com/file/d/1K-YAkr2Z30q0hOmKG3o49_FFaXwYFW-v/view?usp=sharing</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Znalosti a zkušenosti žáků s lehkým mentálním postižením v oblasti sexuality a sexuální výchovy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek prezentuje vybrané výsledky výzkumu, který byl věnován sexualitě a sexuální výchově žáků s mentálním postižením (MP). Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou znalosti a zkušenosti žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a nakolik je sexuální výchova zařazena do výuky ve škole. Hlavní výzkumnou metodou bylo polostrukturované interview s pedagogickými pracovníky a s žáky s lehkým MP. Doplňkovou metodou byl strukturovaný dotazník. Výsledky výzkumu poukazují na značnou nevyváženost a na nedostatky ve znalostech žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a zároveň na jejich zájem se danou oblastí více zabývat. Z výzkumu vyplynulo, že žáci se tématům sexuální výchovy věnovali ve škole poměrně málo a informace, které získali, nejsou dostatečné. Pedagogové i žáci uvádí, že by měla být sexuální výchově ve škole věnována větší pozornost a že témata sexuality by měla být zařazována do výuky častěji. A to především u žáků s lehkým MP, kterým v posledních letech ubyla výuka praktických předmětů. V rámci těchto předmětů býval dostatečný prostor i pro řešení obdobných témat jako je sexuální výchova. Odlišná je situace na ZŠ speciální, kde se všichni pracovníci shodli, že u žáků se středním a s těžkým MP jsou témata sexuální výchovy zastoupena adekvátně a je na ně dostatek času i prostoru. Záměrem článku je snaha přispět do mozaiky poznání dané oblasti a poukázat, že vztahové a sexuální potřeby jsou součástí života každého člověka. Sexuální výchova je proto důležitou komponentou přípravy na budoucí život i u žáků s mentálním postižením.

  • Název v anglickém jazyce

    Knowledge and experience of pupils with mild intellectual disabilities in the field of sexuality and sex education WITH MILD INTELLECTUAL DISABILITIES IN THE FIELD OF SEXUALITY AND SEX EDUCATION

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents selected results of research that was devoted to the sexuality and sex education of pupils with intellectual disabilities. The aim of the research was to ascertain the knowledge and experience of pupils with mild intellectual disabilities in the field of sexuality and to what extent sex education is included in school teaching. The main research method was semi-structured interviews with teachers and pupils with mild intellectual disabilities. An additional method used was a structured questionnaire. The results of the research point to a significant imbalance and shortcomings in the knowledge of pupils with mild intellectual disabilities in the field of sexuality, and at the same time to their interest in dealing with the area more. The research showed that the pupils paid relatively little attention to the topics of sex education at school and the information they obtained is insufficient. Educators and students alike say that more attention should be paid at school to sex education and that sexuality issues should be included in teaching more often, especially for pupils with mild intellectual disabilities who have lost the teaching of practical subjects in recent years. Within these subjects, there used to be enough space for solving similar topics such as sex education. The situation is different at a special primary school, where all the staff members agreed that the topics related to sex education are adequately represented in pupils with moderate and severe intellectual disabilities and there is enough time and space for them. The aim of the article is to contribute to the mosaic of knowledge of the area and to point out that relationships and sexual needs are part of everyone&apos;s life. Sex education is therefore an important component of preparation for future life, even for pupils with intellectual disabilities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    31

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1–2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    "41–56"

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus