Názory a praktické zkušenosti pedagogických pracovníků a žáků s mentálním postižením v oblasti sexuální výchovy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73606412" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73606412 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202101-0005_nazory-a-prakticke-zkusenosti-pedagogickych-pracovniku-a-zaku-s-mentalnim-postizenim-v-oblasti-sexualni-vychovy.php" target="_blank" >https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202101-0005_nazory-a-prakticke-zkusenosti-pedagogickych-pracovniku-a-zaku-s-mentalnim-postizenim-v-oblasti-sexualni-vychovy.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2021.014" target="_blank" >10.5507/epd.2021.014</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Názory a praktické zkušenosti pedagogických pracovníků a žáků s mentálním postižením v oblasti sexuální výchovy
Popis výsledku v původním jazyce
Článek prezentuje vybrané výsledky výzkumu, jehož hlavním cílem bylo prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů zjistit názory a praktické zkušenosti pedagogických pracovníků a žáků s mentálním postižením (MP) v oblasti sexuální výchovy. Dílčími cíli bylo zjistit, zda je z pohledu pedagogů a žáků zařazení sexuální výchovy dostatečné a zda je pro její realizaci ve škole adekvátní zázemí a vybavení. Výsledky ukazují, že u žáků se středním a těžkým MP je sexuální výchova zastoupena dostatečně a je pro ni v dané škole adekvátní čas i prostor. Naopak u žáků s lehkým MP je dle pedagogů i žáků její zařazení zcela nedostačující. Žáci s lehkým MP uvádí, že se jednotlivým tématům věnovali velmi málo a informace, které se dozvěděli, nejsou dostačující. Výzkum dále poukázal na neadekvátní zázemí a vybavení daných škol pro realizaci sexuální výchovy, a to jak v oblasti názorných pomůcek, výukových materiálů a metodik, tak i prostorově.
Název v anglickém jazyce
Opinions and practical experiences of pedagogical worker and pupils with intellectual disability in the field of sexuality education
Popis výsledku anglicky
The article presents selected research results, the main goal of which was to find out the opinions and practical experiences of pedagogical staff and pupils with intellectual disability (ID) in the field of sexual education through semi-structured interviews. The partial goals were to find out whether the inclusion of sex education is sufficient from the point of view of teachers and pupils and whether there are adequate facilities and equipment for its implementation in the school. The results show that sex education is sufficiently represented in pupils with moderate and severe ID and there is adequate time and space for it at school. On the contrary, according to teachers and students, its classification is completely insufficient for pupils with mild ID. Pupils with mild ID report that they paid very little attention to individual topics and that the information they have learned is insufficient. The research also pointed to the inadequate background and equipment of the given schools for the implementation of sexual education, both in the field of visual aids, teaching materials and methodologies, and spatially.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice
ISSN
1213-7758
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
67-76
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—