Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Český učitel ve světě médií

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73607723" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73607723 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333187609" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333187609</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Český učitel ve světě médií

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mediální gramotnost patří v současnosti k velmi důležitým kompetencím, které nám umožňují pohybovat se bezpečně v rozsáhlém světě masmédií a sami se také aktivně podílet na jeho tvorbě. Pandemie Covid19 nám dokázala, jak důležité je umět pracovat s informacemi šířenými virtuálním prostorem, stejně tak předvedla, jak může virtuální prostor zásadním způsobem ovlivňovat i svět nevirtuální. V našem novém výzkumu Český učitel ve světě médií se proto zaměřujeme na problematiku mediální gramotnosti a související mediální výchovy, která patří k průřezovým tématům rámcových vzdělávacích programů pro základní (a vyšší stupně) vzdělávání a která se v různých podobách vyučuje také na českých základních školách. Zaměřili jsme se na několik klíčových aspektů: Která média považují čeští učitelé za důvěryhodná a která ne, která média pravidelně sledují, odkud čerpají informace do výuky a zdali a jak např. využívají platformu YouTube. Zajímalo nás také, zda se orientují v tom, která média v ČR jsou tzv. veřejnoprávní. Další část jsme věnovali problematice dezinformací – zde nás zajímalo, zda čeští učitelé dokáží rozpoznat dezinformační obsah, který je běžnou součástí informací šířených online prostorem. Pro naši analýzu jsme vybrali 34 populárních a známých výroků ze 3 tematických kategorií a nechali učitele zvolit, které z nich považují za pravdivé a které naopak za nepravdivé, případně mohli uvést, že na základě informací, kterými disponují, nejsou schopni výrok relevantně posoudit. Samostatnou část výzkumu jsme věnovali mediální výchově v prostředí školy – zajímalo nás, zdali pedagogové považují mediální výchovu za důležitou, jakou formu, témata a časovou dotaci preferují, zdali v rámci své učitelské přípravy prošli výcvikem v oblasti mediální výchovy, případně zda se takto vzdělávají v současnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech teacher in the world of media

  • Popis výsledku anglicky

    Media literacy is nowadays one of the very important competences that enable us to to navigate safely in the vast world of mass media and to actively participate in it ourselves creation. The Covid pandemic19 has shown us how important it is to be able to work with information disseminated by virtual space, and it has also demonstrated how virtual space can fundamentally can have a profound impact on the non-virtual world. In our new research Czech Teacher in the Media World, we therefore focus on the issue of media literacy and related media education, which belongs to the cross-cutting themes of the framework educational programmes for primary (and higher) education and which is also taught in various forms in Czech primary schools. We focused on Which media are considered credible and which are not by Czech teachers, which media they regularly follow, where they get their information for teaching and whether and how they use, for example YouTube platform. We were also interested in whether they are familiar with which media in the Czech Republic are so-called &quot;YouTube media&quot;. They were also interested in what media outlets are public. Another part of the survey was devoted to the issue of misinformation - here we were interested in whether Czech teachers can identify disinformation content, which is a common part of information disseminated online space. For our analysis, we selected 34 popular and well-known statements from 3 thematic categories and let the teachers choose which ones they consider to be true and which ones they consider to be untrue, or they could indicate that they were not able to to make a relevant judgement about the statement. A separate part of the research was devoted to media education in the school environment - we were interested in, whether educators consider media education important, what form, topics and time and whether they had received training in media education as part of their teacher training.

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    35

  • Místo vydání

  • Název nakladatele resp. objednatele

    O2 Czech Republic

  • Verze