Rozvíjení žádoucích axiologických hodnot u žáků druhého stupně základní školy prostřednictvím publikace Děti s hvězdou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73608757" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73608757 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://e-pedagogium.upol.cz/magno/epd/2021/mn3.php" target="_blank" >https://e-pedagogium.upol.cz/magno/epd/2021/mn3.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2021.032" target="_blank" >10.5507/epd.2021.032</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozvíjení žádoucích axiologických hodnot u žáků druhého stupně základní školy prostřednictvím publikace Děti s hvězdou
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku prezentujeme možné využití publikace Maria Escobara Děti s hvězdou (2020) ve výchovně-vzdělávací praxi se zaměřením na druhý stupeň základní školy. Po úvodu, v němž přibližujeme metodologii analýzy Escobarova narativu a ve kterém nastiňujeme aktuálnost problematiky šoa pro současnou společnost, se v teoretické části příspěvku věnujeme reprezentaci pojmů šoa a holokaust v kurikulárních dokumentech vybraných zemí s důrazem na Českou republiku. Dále uvádíme očekávané výstupy vybraných vzdělávacích oborů a průřezových témat, které lze naplňovat na základě daného uměleckého vyprávění. V praktické části příspěvku se zabýváme možným uplatněním v současnosti nejprosazovanější metody pro seznamování žáků a studentů s jednou linií druhé světové války, šoa či holokaustu, totiž na základě příběhu konkrétního jedince. Didaktický potenciál knihy předestíráme na základě úryvků z dané publikace. Vybrané ukázky lze zařadit do oblasti multilaterálního zobrazení událostí šoa s tím, že jsme z narativu vybrali ty, které kromě rozvoje žádoucích axiologických hodnot recipientů podle našeho názoru naplňují vybrané očekávané výstupy Výchovy k občanství, literární výchovy a některých průřezových témat.
Název v anglickém jazyce
Developing the Desired Axiological Values of the Lower-Secondary School Pupils through the publication Children with a Star
Popis výsledku anglicky
In the contribution, we present the possible use of the publication by Mario Escobar Children with a Star (2020) in educational practice with a focus on basic institutional education. After an introduction, in which we approach the methodology of analysis of Escobar´s narrative and in which we approach the relevance of the Shoah for contemporary society, in the theoretical part of the paper we present the concepts of the Shoah and the Holocaust in curricular documents of selected countries with emphasis on the Czech Republic. Furthermore, we present the expected outcomes of selected educational disciplines and cross-sectional topics that can be fulfilled on the basis of a given artistic narrative. In the practical part of the article, we deal with the possible application of the currently most widely used method for acquainting pupils and students with one line of the Second World War, the Shoah or the Holocaust, namely on the basis of the story of a specific individual. We present the didactic potential of the book based on excerpts from the given publication. Selected examples can be included in the area of multilateral depiction of Shoah events, with the fact that we have selected from the narrative those which, in addition to developing desirable axiological values of recipients, in our opinion fulfil selected expected outcomes of Citizenship Education, Literary Education and some crosscutting themes.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice
ISSN
1213-7758
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
53-69
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—