Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Development of combinatorial thinking by means of non-standard geometric problems

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73611441" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73611441 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://library.iated.org/view/PASTOR2021DEV" target="_blank" >https://library.iated.org/view/PASTOR2021DEV</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2021.0698" target="_blank" >10.21125/edulearn.2021.0698</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Development of combinatorial thinking by means of non-standard geometric problems

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Both combinatorics and geometry are very important components of mathematics education, so it seems to be useful to develop the combinatorial thinking by means of non-standard geometric problems. Combinatorial geometry studies geometric objects and their combinatorial structure. Specially, covering chessboard problems can be very attractive for students. For example, the well-known Gomory problem deals with the situation when we remove two arbitrary squares of different colors from the chessboard, and then we ask if it is possible to cover the remaining portion of the board with dominoes without disturbing the original piece. In our paper, we will focus on geometric problems developing combinatorial thinking from the Mathematical Kangaroo competition, Junior category. We will show examples of such interesting problems with their solutions. We will also show how to use Geogebra program during solution of some non-standard geometric problems (requiring combinatorial considerations), thus helping to develop digital literacy of pupils. We will look, using Spearman&apos;s correlation coefficient, at the relationship between the number of examples requiring combinatorial considerations and the number of solvers with excellent results.

  • Název v anglickém jazyce

    Development of combinatorial thinking by means of non-standard geometric problems

  • Popis výsledku anglicky

    Both combinatorics and geometry are very important components of mathematics education, so it seems to be useful to develop the combinatorial thinking by means of non-standard geometric problems. Combinatorial geometry studies geometric objects and their combinatorial structure. Specially, covering chessboard problems can be very attractive for students. For example, the well-known Gomory problem deals with the situation when we remove two arbitrary squares of different colors from the chessboard, and then we ask if it is possible to cover the remaining portion of the board with dominoes without disturbing the original piece. In our paper, we will focus on geometric problems developing combinatorial thinking from the Mathematical Kangaroo competition, Junior category. We will show examples of such interesting problems with their solutions. We will also show how to use Geogebra program during solution of some non-standard geometric problems (requiring combinatorial considerations), thus helping to develop digital literacy of pupils. We will look, using Spearman&apos;s correlation coefficient, at the relationship between the number of examples requiring combinatorial considerations and the number of solvers with excellent results.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    EDULEARN21 Proceedings

  • ISBN

    978-84-09-31267-2

  • ISSN

    2340-1117

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    3287-3290

  • Název nakladatele

    International Association of Technology, Education and Development (IATED)

  • Místo vydání

    Madrid

  • Místo konání akce

    Palma

  • Datum konání akce

    5. 7. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku