Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Klíčové složky literární výchovy na 2. stupni základní školy a role osobnosti učitele

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73612121" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73612121 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.33543/q2021.11" target="_blank" >https://doi.org/10.33543/q2021.11</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Klíčové složky literární výchovy na 2. stupni základní školy a role osobnosti učitele

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V článku jsou na základě vybraných empirických výzkumů výuky literární výchovy popsány komponenty výuky, které jsou stěžejní pro naplňování cílů vzhledem k RVP ZV – adekvátní umělecký text v centru výuky a rozvíjející pedagogická komunikace při interpretaci textů. Výzkumy se žáky ukazují, že vedle těchto komponentů se objevuje stěžejní faktor, který významně ovlivňuje předchozí jmenované, má velký vliv na průběh výuky a dosahování cílů, a především využívání formativních možností literární výchovy. Tímto faktorem je osobnost učitele. Je to učitel, který vybírá texty, aby využil jejich potenciálu – aby mluvily ke čtenáři, inspirovaly ho, aby mu umožnily prožít, pocítit či objevit něco, co je obohatí. Učitel literatury by si měl být této moci vědom a dobře ji užívat pro rozvoj svých žáků.

  • Název v anglickém jazyce

    Key Components of Literature Education at Lower-Secondary Schools and the Role of the Teacher

  • Popis výsledku anglicky

    This article summarizes selected empirical researches from school lessons of literature. According to the current discussion in methodology of literature, there are described key components of teaching literature – work with texts of appropriate level and respectful and motivating pedagogical communication. Researches with students in the Czech Republic show that besides those components, there is one factor which influences the literature lessons to great extent in terms of reaching the goals of education, students’ attitude towards the subject and their willingness to participate in lessons. This factor is the character of the teacher. It is the teacher who can use the potential of literary text to speak to the reader, to inspire reader, to make the reader experience something new, to feel, to explore. The teacher of literature should be aware of their power and use it well for the development of their students.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60204 - General literature studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    QUAERE 2021: recenzovaný sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů

  • ISBN

    978-80-87952-34-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    631-639

  • Název nakladatele

    Magnanimitas

  • Místo vydání

    Hradec Králové

  • Místo konání akce

    Hradec Králové

  • Datum konání akce

    28. 6. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku