Klíčové složky literární výchovy na 2. stupni základní školy a role osobnosti učitele
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73612121" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73612121 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.33543/q2021.11" target="_blank" >https://doi.org/10.33543/q2021.11</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Klíčové složky literární výchovy na 2. stupni základní školy a role osobnosti učitele
Popis výsledku v původním jazyce
V článku jsou na základě vybraných empirických výzkumů výuky literární výchovy popsány komponenty výuky, které jsou stěžejní pro naplňování cílů vzhledem k RVP ZV – adekvátní umělecký text v centru výuky a rozvíjející pedagogická komunikace při interpretaci textů. Výzkumy se žáky ukazují, že vedle těchto komponentů se objevuje stěžejní faktor, který významně ovlivňuje předchozí jmenované, má velký vliv na průběh výuky a dosahování cílů, a především využívání formativních možností literární výchovy. Tímto faktorem je osobnost učitele. Je to učitel, který vybírá texty, aby využil jejich potenciálu – aby mluvily ke čtenáři, inspirovaly ho, aby mu umožnily prožít, pocítit či objevit něco, co je obohatí. Učitel literatury by si měl být této moci vědom a dobře ji užívat pro rozvoj svých žáků.
Název v anglickém jazyce
Key Components of Literature Education at Lower-Secondary Schools and the Role of the Teacher
Popis výsledku anglicky
This article summarizes selected empirical researches from school lessons of literature. According to the current discussion in methodology of literature, there are described key components of teaching literature – work with texts of appropriate level and respectful and motivating pedagogical communication. Researches with students in the Czech Republic show that besides those components, there is one factor which influences the literature lessons to great extent in terms of reaching the goals of education, students’ attitude towards the subject and their willingness to participate in lessons. This factor is the character of the teacher. It is the teacher who can use the potential of literary text to speak to the reader, to inspire reader, to make the reader experience something new, to feel, to explore. The teacher of literature should be aware of their power and use it well for the development of their students.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
QUAERE 2021: recenzovaný sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů
ISBN
978-80-87952-34-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
631-639
Název nakladatele
Magnanimitas
Místo vydání
Hradec Králové
Místo konání akce
Hradec Králové
Datum konání akce
28. 6. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—