Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nové aspekty v pojetí výuky elektrotechniky v technické edukaci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73613317" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73613317 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333193204" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333193204</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nové aspekty v pojetí výuky elektrotechniky v technické edukaci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předkládaná inaugurační přednáška se zaměřuje na oblast nových aspektů v pojetí výuky elektrotechniky v technickém vzdělávání. Je zde přiblížena problematika možných přístupů i nástrojů umožňujících za využití soudobých prostředků na bázi informačních a komunikačních technologiích realizovat výuku elektrotechniky názorně i zábavně. V tomto rámci jsou také prezentovány možnosti motivace žáků. Zároveň jsou shrnuty i některé poznatky z vybraných vědeckých prací a také domácích i zahraničních výzkumů. V první části jsou prezentovány otázky spojené s vymezením oborové, respektive předmětové didaktiky elektrotechniky, jako předpokladu úspěšného vedení výuky učitelem. Přestože tento obor se ve své stěžejní vzdělávací náplni realizuje především na střední, tedy vyšší sekundární a vysokoškolské úrovni vzdělávání, má své základy již na nižší sekundární, a dokonce na primární úrovni. Na těchto nižších úrovních se opírá především o přírodovědně orientované disciplíny, jedním z nich je například fyzika, u níž tvoří neodmyslitelnou část, ale je součástí i obecně technicky orientovaných disciplín ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, kde má právě experimentální, badatelský kontext. Tento kontext by mohl být v budoucnu zastoupen v základním vzdělávání i více, než je tomu doposud díky zavedení samostatného předmětu Technika, jehož pokusné ověřování právě probíhá v České republice. Další část je věnována výzkumnému šetření zaměřeného na začínající učitele a na uplatnění nových přístupů k výuce elektrotechniky ve školní praxi, možnosti propojení virtuální nebo rozšířené reality v názorném přístupu k výuce, využití online aplikací k řešení elektrotechnických problémů a propojení tak praktické podoby elektrotechniky s teorií prezentovanou ve výuce za podpory soudobých technologií. Nedílnou součástí výuky o elektrotechnice jsou rovněž otázky spojené s bezpečnou činností žáků v experimentech věnovaných elektrotechnice, proto je této oblasti věnována malá, ale významná část. Závěr shrnuje možnosti spojené s výukou elektrotechniky a hledání nových cest, které jsou společné jak pro studenty připravující se na povolání učitele, tak pro žáky, které jednou tito učitelé budou provázet tajemstvími techniky, a tedy i elektrotechniky jako jednoho z nejvýznamnějšího oboru lidské činnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    New Aspects in the Concept of Teaching Electrical Engineering in Technical Education

  • Popis výsledku anglicky

    This inaugural lecture focuses on the area of new aspects in the concept of teaching electrical engineering in technical education. It presents issues of possible approaches and tools to enable the teaching of electrical engineering in a demonstrative and entertaining way using current ICT-based resources. Within this framework, the possibilities of motivating students are also presented. At the same time, some findings from selected papers are summarized; domestic, and international research. In the first part, issues related to the definition of the subject or subject didactics of electrical engineering as a prerequisite for successful teaching by teachers are presented. Although this subject in its basic educational content is mainly implemented at the secondary, i.e. upper secondary and university level of education, it has its foundations already at the lower secondary and even at the primary level. At these lower levels, it relies mainly on science-oriented disciplines such as physics, of which it is an integral part, but it is also part of the general technical oriented disciplines in the educational area of People and the World of Work, where it has an experimental, research context. In the future, this context could be represented in primary education to a greater extent than at present, thanks to the introduction of a separate subject, Technology, which is currently being tested in the Czech Republic. The next part is devoted to a research investigation focused on novice teachers and the application of new approaches to teaching electrical engineering in school practical work. This includes the possibilities of linking virtual or augmented reality in a demonstrative approach to teaching, the use of online applications to solve electrical engineering problems. Thus linking the practical form of electrical engineering with the theory presented in the classroom with the support of current technologies. Issues related to the safe operation of pupils in electrical experiments are also an integral part of the teaching of electrical engineering, so a small but significant section is devoted to this area. The conclusion summarizes the possibilities associated with the teaching of electrical engineering and the search for new paths that are common to both, students preparing for the teaching profession and to the pupils to be guided through the mysteries of technology. Electrical engineering is therefore one of the most important fields of human activity.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů