Tvůrčí psaní a jeho potenciál v literárním vzdělávání na 1. stupni základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73613393" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73613393 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.unipo.sk/public/media/42978/2022-odjl-01.pdf#str047" target="_blank" >https://www.unipo.sk/public/media/42978/2022-odjl-01.pdf#str047</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tvůrčí psaní a jeho potenciál v literárním vzdělávání na 1. stupni základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje problematice tvůrčího psaní, zaměřuje se na 1. stupeň základních škol, konkrétně na oblast literární výchovy, která spoluutváří vzdělávací obor Český jazyk a literatura. Cílem studie je přinést jedinečné pohledy učitelů zmíněného stupně vzdělávání na tvůrčí psaní ve výuce literární výchovy ve 2. až 5. ročníku tohoto vzdělávání. Výzkumné šetření je založeno na kvalitativním přístupu: oslovení vyučující obdrželi přípravu na vyučovací jednotku pracující s principy tvůrčího psaní a s textem z aktuální dětské literatury, tuto přípravu realizovali v praxi a následně své zkušenosti písemně reflektovali pomocí dotazníku s otevřenými otázkami. Prezentujeme čtyři z devíti získaných pohledů učitelů, pomocí kterých následně odpovídáme na výzkumné otázky. Výsledky není vzhledem ke kvalitativnímu přístupu a množství respondentů možné zobecnit, ale lze konstatovat, že tvůrčí psaní ve výuce ve 3. a 4. ročníku základní školy lze úspěšně zapojovat do výuky literární výchovy, oslovení učitelé i jejich žáci ho vnímají kladně a jsou mu do budoucna nakloněni.
Název v anglickém jazyce
Creative Writing and its Potential in Literary Education at Primary School
Popis výsledku anglicky
The paper deals with creative writing on the 1st stage of basic schools in the domain of literary education, one of the components in the field of Czech Language and Literature. The aim of the study is to present some distinctive views of teachers on creative writing in teaching literary education from the 2nd through to the 5th year of primary education. The research follows a qualitative design: the addressed teachers were given a lesson plan for teaching a unit utilising the principles of creative writing, and a text from contemporary children‘s literature. Subsequently, they taught according to these lesson plans and then they reflected their experience reflected in writing using an open-ended questionnaire. Presented are four of the nine views of teachers, which provide answers the research questions. Due to the qualitative nature of enquiry and the limited number of respondents, the results cannot be generalised. However, it can be stated that creative writing can be successfully integrated in teaching literary education in the 3rd and the 4th grade of basic school. The addressed teachers and their pupils perceived such teaching positively and were in favour of applying it in the future.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
O dieťati, jazyku, literatúre
ISSN
1339-3200
e-ISSN
—
Svazek periodika
X.
Číslo periodika v rámci svazku
1.
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
47-58
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—