Porozumění řeči v kontextu jazykových deficitů u osob s neurokognitivními poruchami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73613438" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73613438 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://casopis.aklcr.cz/artkey/lkl-202202-0001_speech-language-comprehension-in-the-context-of-language-difficulties-in-persons-with-neurocognitive-disorders.php" target="_blank" >https://casopis.aklcr.cz/artkey/lkl-202202-0001_speech-language-comprehension-in-the-context-of-language-difficulties-in-persons-with-neurocognitive-disorders.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.36833/lkl.2022.021" target="_blank" >10.36833/lkl.2022.021</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Porozumění řeči v kontextu jazykových deficitů u osob s neurokognitivními poruchami
Popis výsledku v původním jazyce
Tento příspěvek si klade za cíl poukázat na problematiku jazykových deficitů a specifičtěji narušeného porozumění mluvené řeči u osob s vybranými neurokognitivními poruchami. Osoby s Alzheimerovou nemocí, Parkinsonovou nemocí či roztroušenou sklerózou se potýkají s narušením kognitivních funkcí, jejichž součástí jsou též dovednosti jazykové. Obtíže se mohou projevit na různých jazykových rovinách – foneticko-fonologické, lexikálně-sémantické, morfologicko-syntaktické a/nebo pragmatické. Komplexní proces porozumění mluvené řeči zahrnuje všechny zmíněné jazykové roviny. Jeho narušení může mít dopad na každodenní aktivity jedince a jeho kvalitu života. Je proto nezbytné se v rámci diagnostiky kognitivních a specifičtěji jazykových funkcí zaměřit blíže rovněž na tuto oblast.
Název v anglickém jazyce
Speech/Language Comprehension in the Context of Language Difficulties in Persons with Neurocognitive Disorders
Popis výsledku anglicky
The article aims to highlight language difficulties and, more specifically, speech/language comprehension difficulties in persons with some neurocognitive disorders. People with Alzheimer's disease, Parkinson's disease and multiple sclerosis struggle with cognitive impairment including language difficulties. The latter can be manifested in phonology, semantics, morphology, syntax and/or pragmatics. All of these are included within a comprehensive process of speech/language comprehension. Its disruption can have an impact on individual's daily activities as well as quality of life. Therefore, it is necessary to focus also on the speech/language comprehension as part of the cognitive and language assessment.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Listy klinické logopedie
ISSN
2570-6179
e-ISSN
2570-6179
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
4-13
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—