Rizikové faktory ve vztazích rodičů dětí se zdravotním postižením a pracovníků ve vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73613556" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73613556 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2022.1108" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2022.1108</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2022.1108" target="_blank" >10.21125/edulearn.2022.1108</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rizikové faktory ve vztazích rodičů dětí se zdravotním postižením a pracovníků ve vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný příspěvek podává pohled na problematiku, dotýkající se postavení osoby – dítěte se zdravotním postižením, které je v důsledku omezení rozumových a volních schopností nezpůsobilé podat plnohodnotné svědectví o svém prožívání a vnímání ne/kvality procesu vzdělávání, kterým prochází. V první části příspěvek ukáže vliv právní úpravy ČR (institut tzv. omezení svéprávnosti) na postavení člověka v systému (nejen) veřejných vzdělávacích služeb. Ve druhé části bude provedena deskripce dopadů popsané právní úpravy na postavení zákonných zástupců osoby omezené ve svéprávnosti (rodiče jako opatrovníci, děti jako opatrovníci) a zejména vliv vytvořené právní a faktické situace na ne/možnost kvalitního hodnocení poskytovaných služeb vzdělávání a analogicky i služeb sociálních či zdravotních. Konečně přineseme výsledky kvalitativního měření postojů pracovníků ve vzdělávání a jejich vnímání rizikových faktorů utvářejících rámec „problémového postavení zákonného zástupce“ jako oprávněné osoby určovat obsah, rozsah a hodnotit kvalitu poskytovaných služeb. Sledovaná oblast představuje velmi rizikový faktor rozvoje kvalitních vzdělávacích služeb a péče v moderních společnostech. A významně souvisí s úrovní demokracie a chápání lidských a občanských práv u zranitelné skupiny osob.
Název v anglickém jazyce
Risk Factors in the Relationships between Parents of Children with Disabilities and Educators
Popis výsledku anglicky
The presented paper provides an insight into the issues concerning the position of a person - a child with a disability, who is unable to give a full testimony about his/her experience and perception of the poor quality of the education process he/she is going through due to his/her limitations of mental and voluntary abilities. In the first part, the paper shows the influence of the Czech legislation (the so-called restriction of legal capacity) on the position of man in the system of (not only) public educational services. The second part will describe the effects of the described legislation on the position of legal representatives of persons with disabilities (parents as guardians, children as guardians) and especially the impact of the legal and factual situation on the im/possibility of quality evaluation of education services and analogously social or health services. Finally, we will present the results of qualitative measurement of attitudes of employees in education and their perception of risk factors forming the framework of the "problematic position of the legal representative" as an authorized person to determine the content, scope and evaluate the quality of services provided. The monitored area is a very risky factor in the development of quality educational services and care in modern societies. It is also significantly related to the level of democracy and understanding of human and civil rights in a vulnerable group of people
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
EDULEARN22 Proceedings
ISBN
978-84-09-42484-9
ISSN
2340-1117
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
4645-4650
Název nakladatele
International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Místo vydání
Madrid
Místo konání akce
Palma
Datum konání akce
4. 7. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—