The Danger of Shedding the Content in Grammar Teaching: an Example in Czech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73614963" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73614963 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v15-n4-stepanik" target="_blank" >https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v15-n4-stepanik</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5565/rev/jtl3.1016" target="_blank" >10.5565/rev/jtl3.1016</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Danger of Shedding the Content in Grammar Teaching: an Example in Czech
Popis výsledku v původním jazyce
The role of grammar in L1 teaching has been a topic of a long-lasting debate. Czech language instruction is no exception. Based on an almost 200-year-old tradition, the prevailing model of teaching Czech is grammar- and knowledge-based. Innovations so far have focused mostly on general parameters of communication and interaction in class, instead of focusing on the content and its didactic transformation. The study demonstrates the necessity of the contentfocused approach to modelling L1 education, and the danger of slipping to didactic formalism of shedding the content if the content-focused approach is disregarded.
Název v anglickém jazyce
The Danger of Shedding the Content in Grammar Teaching: an Example in Czech
Popis výsledku anglicky
The role of grammar in L1 teaching has been a topic of a long-lasting debate. Czech language instruction is no exception. Based on an almost 200-year-old tradition, the prevailing model of teaching Czech is grammar- and knowledge-based. Innovations so far have focused mostly on general parameters of communication and interaction in class, instead of focusing on the content and its didactic transformation. The study demonstrates the necessity of the contentfocused approach to modelling L1 education, and the danger of slipping to didactic formalism of shedding the content if the content-focused approach is disregarded.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature
ISSN
2013-6196
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
ES - Španělské království
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
1-17
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85145375805